Cofidis België Toegankelijkheidsverklaring

Deze pagina is een toegankelijkheidsverklaring en is niet bedoeld als helppagina. Ze is bedoeld om het algemene toegankelijkheidsniveau weer te geven dat op de website cofidis.be is vastgesteld, in overeenstemming met de geldende regelgeving.

Cofidis België verbindt zich ertoe om de website, mobiele app en diensten toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen, ongeacht hun gebruikersprofiel en rekening houdend met de specifieke behoeften van elk van hen.

Wat houdt digitale toegankelijkheid precies in?

Digitale toegankelijkheid streeft ernaar om websites, mobiele apps en andere online communicatiediensten toegankelijk te maken voor personen met een handicap.

De inhoud moet waarneembaar zijn (waarbij de visuele en auditieve waarneming wordt vergemakkelijkt), bruikbaar, begrijpelijk en compatibel met de ondersteunende technologieën.

Digitale toegankelijkheid is gericht op alle vormen van handicap die de toegang tot een online dienst kunnen belemmeren, of ze nu lichamelijk, zintuiglijk, mentaal, cognitief of psychisch zijn.

In België heeft de wet van 5 november 2023 specifieke toegankelijkheidsvereisten ingevoerd die met name van toepassing zijn op bankdiensten (krediet, betaling, sparen, enz.) en op e-commerce.

Onze toegankelijkheidsverklaring

In elke fase van het ontwerp en de ontwikkeling van onze website en mobiele app houden we rekening met de toegankelijkheid, zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers.

Dit komt tot uiting in de publicatie van een stappenplan dat specifiek gericht is op toegankelijkheid. Dat stappenplan bevat een nauwgezette beschrijving van ons beleid voor digitale toegankelijkheid en onze jaarlijkse actieplannen. Ze dienen om de geleidelijke naleving van onze digitale diensten te garanderen.

Algemene beschrijving van de diensten

  1. Kredietdiensten

  2. Betalingsdiensten

    • Kredietkaarten

      Hier vind je de kredietwijzer kredietkaarten voor cofidis België.

    • Overschrijving naar bankrekening

      Je kan het bedrag van je kredietopening overschrijven naar je zichtrekening.

      1. Via je klantenzone of de mobiele app van cofidis, vanaf het kredietoverzicht. Selecteer het juiste contract en klik vervolgens op ‘Gebruiken’. Kies het gewenste bedrag (binnen de beschikbare limiet). De overschrijving wordt onmiddellijk uitgevoerd (of binnen maximaal 48 uur, als technische problemen de uitvoering van de onmiddellijke overschrijving vertragen).

      2. Of door contact op te nemen met een consulent op 078/050 190 (nationaal tarief), van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

  3. Schuldsaldoverzekeringen

    Hier vind je de verzekeringswijzer voor de schuldsaldoverzekeringen voor cofidis België.

Uitleg over de werking van de diensten

Online een krediet afsluiten

  1. De aangeboden diensten vergelijken en ontdekken hoe ze werken

    We raden je aan om, voordat je een consumentenkrediet afsluit, de verschillende beschikbare aanbiedingen te vergelijken en na te gaan welke voorwaarden erop van toepassing zijn. Aan elk product dat cofidis aanbiedt (persoonlijke lening, doorlopend krediet, hergroepering van kredieten), zijn specifieke voorwaarden verbonden: debetrentevoet, jaarlijks kostenpercentage (JKP), looptijd van het krediet, totaal verschuldigd bedrag, gebruiksvoorwaarden en eventuele verzekeringen.

    Op onze website kan je deze formules vergelijken en praktische informatie en advies over het gebruik ervan raadplegen. Er zijn ook hulppagina's en wettelijke documenten beschikbaar.

  2. Je kredietaanvraag simuleren

    Zodra je een kredietformule hebt gekozen, kan je de kenmerken ervan inschatten met behulp van de online simulatietool. Door het bedrag dat je wilt lenen en de gewenste aflossingsperiode te selecteren, krijg je een indicatieve schatting van je maandelijkse aflossingen, de totale kosten van de lening en het toepasselijke JKP. Deze kredietsimulatie vormt geenszins een definitief aanbod of een definitieve beslissing. Ze helpt je gewoon om de haalbaarheid van je project te beoordelen op basis van je financiële situatie.

  3. Een lening aanvragen en een verzekering afsluiten

    Je kan je kredietaanvraag rechtstreeks online invullen. In dat stadium kan je een optionele verzekering afsluiten om de risico's van overlijden, arbeidsongeschiktheid of jobverlies te dekken. Alle informatie met betrekking tot de waarborgen, de uitsluitingen, de voorwaarden en de kostprijs van de verzekering worden in alle openheid aan je verstrekt.

    Als je problemen hebt met het online invullen van je aanvraag of als je begeleiding wilt, kan je vragen dat een consulent telefonisch of via chat contact met je opneemt. cofidis biedt ook een dienst van consulenten aan huis aan.

  4. Je contract ondertekenen en de verantwoordingsstukken opsturen

    Zodra je aanvraag voorlopig is goedgekeurd, ontvang je het kredietcontract per e-mail of per post, afhankelijk van je keuze. Je kan het met de hand of elektronisch invullen en ondertekenen. Je moet ons ook de verantwoordingsstukken sturen die we nodig hebben om je aanvraag te onderzoeken (bewijs van identiteit, inkomen, woonplaats, enz.). In die fase ontvang je van ons een duidelijke lijst met de vereiste documenten.

    Als je het moeilijk vindt om je contract te lezen, in te vullen of te ondertekenen, kan je een vriend of familielid om hulp vragen of een consulent vragen om je te helpen bij alle stappen.

  5. De voortgang van de behandeling van je aanvraag opvolgen

    Je kan de voortgang van je financieringsaanvraag in real time volgen in je beveiligde persoonlijke zone. Je ontvangt ook een melding bij elke afgewerkte fase: ontvangst van de documenten, validatie, definitieve beslissing, vrijgave van de fondsen, enz.

    Je wordt onmiddellijk op de hoogte gebracht van de goedkeuring of de weigering van je aanvraag.

Contact opnemen met cofidis

  1. Een inlichting vragen

    Als je vragen hebt over onze producten of diensten, kan je telefonisch, per e-mail of per post contact met ons opnemen. Onze consulenten staan klaar om je duidelijke, nauwkeurige en uitgebreide informatie te geven en om je te helpen bij de procedure. Je kan ook je contactvoorkeur (mondeling of schriftelijk) aangeven.

    Onze consulenten staan voor je klaar van maandag tot vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur (met uitzondering van feestdagen). Voor kredieten die via een cofidis-partner worden afgesloten, zijn de consulenten bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 12.00 uur.

  2. Mijn aanbod wijzigen, intekenen op een nieuw product

    Als je behoeften veranderen, kan je je kredietvoorwaarden aanpassen of intekenen op een nieuw product. Je kan bijvoorbeeld:

    • een verhoging of verlaging van het bedrag van je kredietopening aanvragen. In dat geval moet je een nieuw kredietcontract ondertekenen dat het vorige contract annuleert;

    • een extra bedrag aanvragen in het kader van je lening op afbetaling. De aflossing ervan wordt dan toegevoegd aan je bestaande maandelijkse aflossing voor de resterende looptijd van je lening;

    • een nieuwe lening aanvragen naast de leningen die je al hebt.

    Elke wijziging of nieuwe onderschrijving vereist een aanvullende solvabiliteitsanalyse.

  3. Hulp bij het beheer van mijn aanbiedingen

    Je kan op elk moment een beroep doen op onze teams om je te laten helpen bij het beheer van je contracten: de datums van de kredietopneming aanpassen, uitstel aanvragen, je adres wijzigen, je contract opzeggen, enz. Bepaalde procedures kan je ook zelfstandig uitvoeren in je klantenzone.

    Je ontvangt regelmatig per e-mail of per post informatie over de werking van je krediet (rekeningoverzicht, informatie over de nulstelling). Op verzoek kan cofidis je bepaalde documenten toesturen, zoals je aflossingsschema met je toekomstige aflossingen. We kunnen eventuele kosten in rekening brengen wanneer bepaalde documenten nogmaals moeten worden verstuurd per post.

    Documenten met betrekking tot het beheer van je contracten vind je in je klantenzone of in het menu op de mobiele app.

  4. Een betaling of verrichting betwisten

    Neem in het geval van een verdachte transactie of een betwisting zo snel mogelijk contact met ons op. Je verzoek zal snel worden behandeld, in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving.

    Als je kaart verloren, gestolen of ‘ingeslikt’ is door de geldautomaat, kan je verzet aantekenen via je klantenzone of contact opnemen met Card Stop op 078/170 170 (kosten van een nationaal gesprek).

    Je ontvangt automatisch een nieuwe kredietkaart, zonder dat je verdere actie hoeft te ondernemen. Voor extra veiligheid worden je nieuwe kaart en code in twee aparte brieven naar je toegestuurd.

  5. Een klacht indienen

    Als je vindt dat een dienst of een beslissing je rechten als consument niet respecteert, kan je een klacht indienen bij onze klachtendienst, per telefoon of e-mail. Je ontvangt binnen 15 werkdagen een schriftelijke reactie met toelichtingen.

    Als je het daar nog steeds niet mee eens bent, kan je contact opnemen met een onafhankelijke bemiddelingsdienst (Ombudsfin) of met een toezichthoudende instantie.

Mijn producten beheren

  1. Mijn kredietopening gebruiken

    Onder voorbehoud van het beschikbare bedrag en de goede werking van je rekening kan je je kredietopening vrij gebruiken, zonder enige rechtvaardiging, door een overschrijving te doen naar je bankrekening.

    Als je kredietopening gekoppeld is aan een kaart, kan je ook in winkels of online betalen, bij alle handelaren die een Mastercard accepteren.

    Elk gebruik van je krediet gaat gepaard met interesten. De voorwaarden voor het gebruik van je kaart staan beschreven in je contract, dat je kan openen via je klantenzone of de mobiele app.

  2. Inloggen op mijn klantenzone

    Je klantenzone is 24 uur per dag toegankelijk via onze website of de mobiele app. Je kan je contracten raadplegen en beheren, je terugbetalingen opvolgen, je persoonlijke gegevens wijzigen of in alle veiligheid contact opnemen met een consulent. Om toegang te krijgen tot je klantenzone, log je in via de itsme-app of met een beveiligde mobiele bevestiging via de mobiele app van cofidis.

    Je kan inloggen met je klant-ID en wachtwoord. Als je je inloggegevens kwijt bent, kan je ze zelf per e-mail opvragen door te klikken op “Ik ben mijn wachtwoord kwijt” of “Ik ben mijn inloggegevens kwijt”. Als je een probleem ondervindt of als je toegang wordt geblokkeerd, neem dan contact op met een consulent.

  3. De selfcare-functies gebruiken

    We ontwikkelen geleidelijk online tools waarmee je je contracten zelfstandig kan beheren: duplicaten aanvragen, je contactgegevens bijwerken, betaalvoorwaarden wijzigen, enz. Deze functies kunnen worden gebruikt in de klantenzone of op de mobiele app. Raadpleeg bij twijfel onze FAQ of neem contact op met een consulent via telefoon, e-mail of chat.

  4. Mijn maandelijkse aflossingen regelen

    Je maandelijkse aflossingen gebeuren over het algemeen via domiciliëring, in overeenstemming met het contract. Je kan ook een overschrijving doen naar de bankrekening van cofidis of een eenmalige betaling verrichten per bankkaart via je klantenzone. Neem in geval van betalingsproblemen zo snel mogelijk contact op met onze teams, zodat we samen een passende oplossing kunnen vinden.

    Je kan ook op elk moment je lening geheel of gedeeltelijk vervroegd terugbetalen via een bankoverschrijving of domiciliëring. In bepaalde gevallen kan cofidis een schadevergoeding toepassen. Een consulent kan je helpen bij deze procedure.

    De regelgeving vereist dat je je kredietopening regelmatig volledig terugbetaalt: dit staat bekend als de ‘nulstelling’. De uiterste datum voor de nulstelling staat vermeld op je rekeningoverzicht. Je krijgt ook herinneringen toegestuurd.

    Als je het moeilijk vindt om met je eigen geld tot een nulstelling te komen, kan cofidis je oplossingen bieden, zoals:

    • een extra maandelijkse aflossing toevoegen aan de huidige;

    • je afbetalingssnelheid verhogen

  5. Mijn producten beveiligen

    Als je kredietlijn gekoppeld is aan een kaart, kan je gemakkelijk actie ondernemen vanuit je klantenzone om je beveiliging te versterken:

    • contactloze betalingen blokkeren;

    • betalingen in het buitenland blokkeren;

    • tijdelijk je kaart blokkeren.

    Wanneer je online winkelt, wordt van jou een versterkte verificatie gevraagd (via itsme® of mobiele bevestiging).

Je belangrijkste rechten en plichten

  1. Consumentenkrediet

    1. Basisrechten van de consument

      • Informatie verkrijgen

        Vóór de ondertekening van je contract vat cofidis alle nuttige informatie over het voorgestelde krediet samen in een fiche met de Europese Standaardinformatie inzake consumentenkrediet (SECCI): bedrag, looptijd, jaarlijks kostenpercentage (JKP), totale kosten van het krediet, terugbetalingsvoorwaarden, met inbegrip van de interestvoet bij laattijdige betaling.

      • Je contract herroepen

        Je hebt een periode van 14 kalenderdagen na de ondertekening van het contract om je contract te herroepen, zonder dat je je beslissing hoeft te rechtvaardigen of een boete hoeft te betalen. Je hoeft alleen maar een e-mail of brief te sturen.

      • Vervroegde aflossing

        Je kan je lening geheel of gedeeltelijk vervroegd terugbetalen. cofidis kan een vergoeding voor vervroegde terugbetaling vragen, binnen de wettelijk vastgestelde grenzen, afhankelijk van het bedrag en de resterende looptijd van de terugbetaling. De vergoeding mag niet hoger zijn dan 1% (of 0,5% als de resterende looptijd minder dan een jaar is).

      • Opzeggen

        Je kan je kredietopening op elk gewenst moment en kosteloos opzeggen per post of door contact op te nemen met een consulent. Als er nog een saldo openstaat, moet dit binnen een maand volledig worden betaald.

      • Bescherming tegen overmatige schuldenlast

        Voordat cofidis België een krediet mag toekennen, moeten we je kredietwaardigheid beoordelen. Dit omvat ook het raadplegen van de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP), beheerd door de Nationale Bank van België.

        Als je geregistreerd staat als wanbetaler of als je financiële situatie te fragiel lijkt, kunnen we je kredietaanvraag niet aanvaarden.

        Je hebt wel het recht om een nieuw onderzoek van je dossier aan te vragen.

    2. Belangrijkste verplichtingen van de consument

      • Correcte gegevens verstrekken

        Bij het aanvragen van een lening moet je correcte en volledige informatie verstrekken over je inkomsten, uitgaven en financiële situatie.Vergeet ook niet de taal van je voorkeur aan te geven (Frans of Nederlands), zodat je informatie en communicatie kan ontvangen in de taal die je het beste begrijpt.

      • Een gunstige financiële positie behouden

        Je verbindt je tot terugbetaling van de maandelijkse termijnen die zijn overeengekomen in het contract. Bij betalingsachterstand kunnen nalatigheidsinteresten en extra kosten van toepassing zijn. Als algemene regel geldt dat je ervoor moet zorgen dat je financiële situatie gezond blijft, zodat je aan je terugbetalingsverplichtingen kan voldoen. Als je financiële problemen hebt, neem dan zo snel mogelijk contact op met een consulent om een oplossing te vinden.

      • De kredietgever op de hoogte brengen bij een verandering van je situatie

        Bij een verandering van je situatie: jobverlies, langdurige ziekte of financiële problemen is het belangrijk om cofidis snel te informeren. Een afbetalingsregeling of een minnelijke schikking kan worden overwogen. Als je een schuldsaldoverzekering hebt afgesloten, kan die onder bepaalde voorwaarden je terugbetalingen overnemen. Neem rechtstreeks contact op met je consulent om een tussenkomst aan te vragen of meld je probleem rechtstreeks vanuit je klantenzone.

  2. Betalingsdiensten

    1. Rechten van de consument

      • Rekeninguittreksel

        Elke maand ontvang je een rekeninguittreksel in je klantenzone en op de mobiele app van cofidis.

        Als je het liever per post ontvangt, kan je dat gewoon aanvragen:

        – wanneer je je kredietopening onderschrijft

        – via je klantenzone, de mobiele app of per telefoon.

      • Recht op correcte uitvoering van de verrichtingen

        Als je een fout opmerkt bij de uitvoering van een betaling (bijvoorbeeld een onjuist bedrag of de verkeerde ontvanger), meld dit dan aan cofidis België. Na verificatie zullen we de fout zo snel mogelijk corrigeren of een terugbetaling doen.

      • Beperking van aansprakelijkheid in geval van fraude

        In het geval van diefstal of frauduleus gebruik van je kredietkaart is je aansprakelijkheid beperkt tot € 50, op voorwaarde dat je niet grof nalatig bent geweest (bv. je geheime code meedelen). Als je de fraude onmiddellijk meldt, word je niet aansprakelijk gesteld voor meer dan dat bedrag.

    2. Verplichtingen van de consument

      • De betaalinstrumenten correct gebruiken

        Je moet de gebruiksvoorwaarden voor kaarten, codes, apps, enz. naleven en je mag nooit je toegangscodes delen.

      • Verlies of diefstal melden

        In geval van verlies of diefstal van je kaart of je smartphone die je gebruikt voor je betalingen, is het belangrijk om onmiddellijk te reageren: je moet onmiddellijk cofidis België op de hoogte brengen via Card Stop, de cofidis-app of een consulent.

      • Rekeningafschriften controleren

        We raden je aan je transacties regelmatig te controleren om ongebruikelijke of verdachte activiteiten te detecteren en onmiddellijk te reageren.

  3. Schuldsaldoverzekeringen

    1. Rechten van de consument

      • Duidelijke informatie over het optionele of verplichte karakter

        De verzekeraar of kredietgever moet duidelijk aangeven of de verzekering verplicht of optioneel is. Bij cofidis raden we je aan om een verzekering af te sluiten, ongeacht het geleende bedrag.

      • Recht van opzegging

        Je kan de verzekering binnen 30 dagen na het afsluiten van het contract kosteloos en zonder rechtvaardiging opzeggen. Stuur gewoon een e-mail of brief, of neem contact op met een consulent.

    2. Verplichtingen van de consument

      • Waarheidsgetrouwe informatie verstrekken bij de onderschrijving

        Elke valse verklaring kan leiden tot de annulering van het verzekeringscontract of de weigering van een schadevergoeding.

      • De premies betalen

        Je moet je premies op tijd betalen om je dekking te behouden.

      • De schadegevallen aangeven

        Elke gedekte gebeurtenis (bv. jobverlies, overlijden, arbeidsongeschiktheid) moet snel worden aangegeven aan cofidis volgens de bepalingen en voorwaarden van het contract.

Wat is een toegankelijkheidsverklaring?

Met een toegankelijkheidsaudit kunnen we het niveau van technische conformiteit met versie 4.1.2 van het Franse referentiesysteem RGAA (‘Référentiel général d'amélioration de l’accessibilité’, Algemene richtlijn voor de verbetering van de toegankelijkheid) bepalen. De toegankelijkheidsverklaring beschrijft de omstandigheden van de audit en de resultaten ervan.

Technische conformiteit van de website

Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op cofidis.be.

De audit om het conformiteitsniveau van de website vast te stellen, vond plaats in december 2023. De website is gedeeltelijk conform. We werken onophoudelijk aan het verbeteren van de toegankelijkheid van onze interface.

Die audit werd uitgevoerd door een externe dienstverlener om de eerlijkheid en onafhankelijkheid ervan te garanderen.

Conformiteitsverklaring van de Cofidis-website

Technische conformiteit van het inschrijvingsproces

De audit om het conformiteitsniveau van het inschrijvingsproces vast te stellen, vond plaats in januari 2024. De website is gedeeltelijk conform. We werken onophoudelijk aan het verbeteren van de toegankelijkheid van onze interface.

Die audit werd uitgevoerd door een externe dienstverlener om de eerlijkheid en onafhankelijkheid ervan te garanderen.

Conformiteitsverklaring van het cofidis-inschrijvingsproces.

Technische conformiteit van de klantenzone

Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de klantenzone. De klantenzone is gedeeltelijk conform. De audit om het conformiteitsniveau van de klantenzone vast te stellen, vond plaats in juni 2024. Die audit werd uitgevoerd door een externe dienstverlener om de eerlijkheid en onafhankelijkheid ervan te garanderen.

Conformiteitsverklaring inzake de klantenzone.

Technische conformiteit van de mobiele app

De audit om het technische conformiteitsniveau van de mobiele app die overeenkomt met de website vast te stellen, vond plaats in september 2024. De mobiele app is gedeeltelijk conform. We werken onophoudelijk aan het verbeteren van de toegankelijkheid van onze interface.

Die audit werd uitgevoerd door een externe dienstverlener om de eerlijkheid en onafhankelijkheid ervan te garanderen.

Conformiteitsverklaring inzake de mobiele app.

Hulp bij het gebruik van de website

  • Hoofdnavigatie

    De website heeft een hoofdnavigatiemenu dat toegang biedt tot de verschillende rubrieken van de website. Het menu staat altijd op dezelfde plaats, ongeacht de geraadpleegde pagina. Er zijn skiplinks beschikbaar voor navigatie met het toetsenbord.

  • Structurering van de pagina’s

    De meeste pagina's zijn op dezelfde manier gestructureerd, met vier gedefinieerde secties:

    De banner of koptekst van de pagina

    De hoofdnavigatie, met het websitemenu

    De hoofdinhoud

    De voettekst

  • Navigatie via titels

    Het gebruik van titelniveaus in de hoofdinhoud van onze pagina's biedt verschillende voordelen:

    Beter begrip van de inhoud van de pagina omdat de informatie hiërarchisch is opgebouwd.

    De mogelijkheid om een inhoudstafel uit de pagina te extraheren (via een functie van de schermlezer of mentaal) en zo een beknopt overzicht van de inhoud van de pagina te krijgen.

    De schermlezers bieden snelkoppelingen om rechtstreeks naar een titel te gaan of om van titel naar titel te navigeren, zodat je sneller en efficiënter door de pagina kan navigeren.

  • Snelkoppelingen

    De snelkoppelingen aan het begin van het document vergemakkelijken de navigatie naar de hoofdsecties van de pagina en geven toegang tot belangrijke functies van de website. Ze zijn standaard niet zichtbaar, maar verschijnen zodra ze de focus krijgen.

    Deze links brengen je rechtstreeks naar:

    De hoofdinhoud van de pagina

    Het hoofdnavigatiemenu

    De koptekst van de pagina

    De voettekst van de pagina

  • Tekstgrootte en zoom

    De grootte van alle teksten is gedeeltelijk gebaseerd op het gebruik van relatieve eenheden, wat betekent dat ze in de meeste browsers kan worden aangepast. In de meeste gevallen reageert onze website correct op grafische vergrotingen op het merendeel van de schermen. Als je problemen hebt, staat er een consulent klaar om je te helpen.

  • Toetsenbordnavigatie voor de interactieve onderdelen

    De website maakt gebruik van onderdelen op basis van JavaScript-technologie.

    De nieuwste versies zijn ontworpen om te kunnen werken met het toetsenbord en een schermlezer (zoals JAWS of NVDA).

Hoe worden deze diensten toegankelijk gemaakt?

Cofidis levert inspanningen om de website en de mobiele app gebruiksvriendelijker te maken, zodat jij je financiële diensten zelf kan beheren, zonder hulp.

Aan sommige verbeteringen wordt nog gewerkt. Je kan ze vinden in het gedeelte “Wat nog beter kan” verder op de pagina.

Als je contact wilt opnemen met cofidis om een vraag te stellen, een krediet aan te vragen of je producten te beheren, zijn er verschillende oplossingen beschikbaar: per telefoon, e-mail of chat. Tijdens de openingstijden kan een consulent je helpen volgens de communicatiemethode van je voorkeur (schriftelijk of mondeling).

Als je specifieke ondersteuning nodig hebt, kan je ook een afspraak maken met een consulent die bij je langskomt. Hij kan je helpen bij het invullen van je kredietaanvraag en legt je uit hoe je dat doet.

Als je moeite hebt met het lezen van documenten, of als je niet kan schrijven of ondertekenen, kan je een vertrouwenspersoon om hulp vragen. Die persoon kan de documenten voor je lezen en het contract invullen. Er kan ook een consulent langskomen om die persoon bij te staan bij het begeleidingsproces.

Wat nog beter kan

Cofidis België is een dochteronderneming van cofidis Group, onderdeel van de Franse bankgroep Crédit Mutuel Alliance Fédérale.

Crédit Mutuel Alliance Fédérale zet zich in voor digitale toegankelijkheid. Het aanbieden van toegankelijke websites en mobiele apps voor de klanten van de vennootschappen van de Groep staat centraal in de aandachtspunten rond de verdere ontwikkeling.

De digitale toegankelijkheid van de websites en mobiele apps wordt voornamelijk verzorgd door Euro-Information, de centrale IT-dienstverlener van Crédit Mutuel Alliance Fédéral. Euro-Information beschrijft zijn verbintenissen op het vlak van toegankelijkheid op deze pagina.

In de tabel hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste geplande verbeteringen van de digitale toegankelijkheid. We werken die tabel regelmatig bij om je op de hoogte te houden van de acties van cofidis rond toegankelijkheid op deze pagina.

Conform Gedeeltelijk conform Actieplan
Eenvoudige en sterke authenticaties
Eenvoudige en sterke authenticaties Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Elektronische handtekening
Elektronische handtekening Gedeeltelijk conform Correctiestudies aan de gang, onbepaald tijdschema, levering verwacht in 2026
Beheer van bewijsstukken
Beheer van bewijsstukken Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Beheer van consumentenkredieten en vastgoedleningen
Beheer van consumentenkredieten en vastgoedleningen Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Beheer van verzekering kredietnemer
Beheer van verzekering kredietnemer Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Overschrijvingen
Overschrijvingen Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Opnames
Opnames Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Beheer van de bankkaarten
Beheer van de bankkaarten Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Beheer van de kaarttransacties
Beheer van de kaarttransacties Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Beheer van de virtuele kaarten
Beheer van de virtuele kaarten Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Documenten en contracten
Documenten en contracten Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Alle processen van inschrijving / beëindiging / herroeping
Alle processen van inschrijving / beëindiging / herroeping Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Betaling e-commerce
Betaling e-commerce Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Monetico- en Paysurf-diensten
Monetico- en Paysurf-diensten Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Templates en menu’s, huisstijlen
Templates en menu’s, huisstijlen Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Inlogschermen en gepersonaliseerde startpagina
Inlogschermen en gepersonaliseerde startpagina Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Hulpmiddelen voor het genereren/ondertekenen van pdf’s
Hulpmiddelen voor het genereren/ondertekenen van pdf’s Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland voor 1e helft 2026
Designsystemen (gebruiksvriendelijke website- en app-onderdelen)
Designsystemen (gebruiksvriendelijke website- en app-onderdelen) Gedeeltelijk conform Correcties aan de gang, leveringen mobiele app verwacht in september 2025, website in de 1e helft van 2026
Schermonderdelen (bv.: elektronische handtekening, beheer van bewijsstukken, enz.)
Schermonderdelen (bv.: elektronische handtekening, beheer van bewijsstukken, enz.) Gedeeltelijk conform Correctiestudies aan de gang, onbepaald tijdschema, levering verwacht in 2026
Schermen consulent/berichten
Schermen consulent/berichten Gedeeltelijk conform Correctiestudies aan de gang, onbepaald tijdschema, levering verwacht in 2026
Pagina attesten
Pagina attesten Gedeeltelijk conform Correctiestudies aan de gang, onbepaald tijdschema, levering verwacht in 2026
Zones verzekeringen
Zones verzekeringen Gedeeltelijk conform Correctiestudies aan de gang, onbepaald tijdschema, levering verwacht in 2026
Startpagina's (presentatiesites)
Startpagina's (presentatiesites) Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland vóór juni 2026
Alle pagina's die leiden naar minstens één betrokken dienst, inclusief alle pagina's die leiden naar een inschrijvingsproces (aanbieding) en beëindigingsproces
Alle pagina's die leiden naar minstens één betrokken dienst, inclusief alle pagina's die leiden naar een inschrijvingsproces (aanbieding) en beëindigingsproces Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland vóór juni 2026
Alle logo's, huisstijl en pagina's die leiden naar minstens één betrokken dienst, ook als ze door een extern bureau worden verstrekt
Alle logo's, huisstijl en pagina's die leiden naar minstens één betrokken dienst, ook als ze door een extern bureau worden verstrekt Gedeeltelijk conform Correcties in uitvoering, gepland vóór juni 2026
Alle pdf's die worden gebruikt in de betrokken processen, inclusief contracten, precontractuele informatie, duidelijkheids-/zoomfiches en tarieven
Alle pdf's die worden gebruikt in de betrokken processen, inclusief contracten, precontractuele informatie, duidelijkheids-/zoomfiches en tarieven Gedeeltelijk conform Correctiestudies aan de gang, onbepaald tijdschema, levering verwacht in 2026

Contact met ons opnemen

Aanvullende inlichtingen over de toegankelijkheid bij cofidis verkrijgen

We nodigen je uit om hier je opmerkingen en klachten aan ons door te geven: Klachtendienst.

Je suggesties, feedback aan ons doorgeven en een functionele gebrekkigheid melden

Heb je vragen, suggesties of specifieke problemen, laat ons dat weten via e-mail:

Per e-mail

Ons op de hoogte brengen van een punt van ontevredenheid

Cofidis stelt alles in het werk om aan je verwachtingen te voldoen en zet zich in om je een toegankelijke en kwaliteitsvolle service te bieden.

Als je ondanks onze inspanningen vragen hebt, als iets onduidelijk lijkt of als je ons op de hoogte wilt stellen van een punt van onenigheid of ontevredenheid met betrekking tot de toegankelijkheid van onze websites of apps, aarzel dan niet om het ons te laten weten.

Stap 1: Probeer eerst je probleem op te lossen met de betrokken klachtendienst:

Als je een klacht wilt indienen, neem dan contact op met onze contactpersoon voor toegankelijkheid:

Per e-mail

Als het antwoord of de oplossing niet aan je verwachtingen voldoet, kan je je dossier schriftelijk voorleggen aan de Consumentendienst:

Adres

Cofidis Consumentendienst Chaussée de Lille 422a 7501 Orcq

Per e-mail Per telefoon

Vermeld zeker je klant- of contractnummer, het onderwerp van je klacht en de stappen die je al hebt ondernomen.

In het geval van een geschil zijn er een aantal rechtsmiddelen beschikbaar:

  • Ombudsfin (bemiddelingsdienst voor financiële geschillen): www.ombudsfin.be → Je kan gratis een klacht indienen als je geen bevredigende oplossing krijgt van je kredietgever.

  • Ombudsman verzekeringen: www.ombudsman-insurance.be

  • FOD Economie: om te weten te komen welke rechten je hebt, een bemiddelingsoplossing te vinden of een wetsovertreding te melden: https://consumerconnect.be/nl