Conformiteitsverklaring van de website en het cofidis-inschrijvingsproces

Cofidis verbindt zich ertoe haar websites en mobiele applicaties toegankelijk te maken in overeenstemming met de wet van 05 november 2023.

Hiertoe voert cofidis een strategie en acties uit die zijn vastgelegd in het actieplan. Hier vind je een pagina over de toegankelijkheid. Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de website cofidis.be.

CONFORMITEITSSTATUS

De website cofidis.be voldoet gedeeltelijk aan versie 4.1.2 van het Franse referentiesysteem RGAA (‘Référentiel général d'amélioration de l’accessibilité’, Algemene richtlijn voor de verbetering van de toegankelijkheid) als gevolg van de hieronder vermelde technische non-conformiteiten.

TESTRESULTATEN

De nalevingsaudit werd in twee fasen uitgevoerd door het externe bedrijf Atecna:

  • op 14 en 21 december 2023 voor de hele steekproef, met uitzondering van het inschrijvingsproces,
  • op 26 januari 2024 voor het inschrijvingsproces.

Hieruit blijkt dat aan 42,2% van de RGAA-criteria wordt voldaan.

Dat percentage komt overeen met:

  • 11 conforme criteria,
  • 24 niet-conforme criteria,
  • 7 criteria die niet van toepassing zijn.

Het gemiddelde nalevingspercentage van de onlineservice is 42,2%.

Resultaten per pagina en proces:

  • Pagina’s Verzekeringen: 51%
  • Overkoepelende pagina’s: 50%
  • Startpagina: 47%
  • Pagina Krediet: 37%
  • Pagina Contact: 34%
  • Inschrijvingsproces: 34%

In de tweede helft van 2025 zal per dienst een tegenaudit op conformiteit worden uitgevoerd op basis van het referentiesysteem RaWeb, door het externe bedrijf Temesis.

Vastgestelde problemen:

  • Blokkerende problemen: 27

    Onder ‘blokkerend punt’ verstaan we een niet-nageleefd criterium dat het onmogelijk maakt om de dienst te gebruiken. Bijvoorbeeld: een formulier zonder label, waardoor je niet weet wat je in een veld moet invullen.

  • Belangrijke problemen: 19

    Een belangrijk probleem staat een vlot gebruik van de dienst in de weg, maar maakt die niet volledig ontoegankelijk. Bijvoorbeeld: teksten met te weinig contrast belemmeren het goede gebruik van de dienst. De gebruiker kan ze wel markeren of kopiëren en plakken in een ander document om ze te bekijken.

  • Onbelangrijke problemen: 28

    Een onbelangrijk probleem leidt tot niet-naleving van een RGAA-criterium, zonder dat het de gebruiker sterk belemmert. Bijvoorbeeld: er staan 2 <main>-tags op een pagina.

NIET-TOEGANKELIJKE INHOUD

De onderstaande inhoud is om de volgende redenen niet toegankelijk.

Niet-conformiteit:

  • 1.1

    Heeft elke afbeelding met informatie een tekstalternatief?

  • 1.2

    Wordt elke decoratieve afbeelding correct genegeerd door de ondersteunende technologieën?

  • 3.1

    De informatie op elke webpagina mag niet alleen door kleur worden overgebracht. Wordt deze regel nageleefd?

  • 3.2

    Is het contrast tussen de kleur van de tekst en de kleur van de achtergrond op elke webpagina voldoende hoog (met uitzondering van speciale gevallen)?

  • 5.3

    Blijft de inhoud van elke tabel begrijpelijk wanneer die lineair wordt gepresenteerd?

  • 6.1

    Is elke link expliciet (met uitzondering van speciale gevallen)?

  • 6.2

    Heeft elke link op elke webpagina een titel?

  • 8.5

    Heeft elke webpagina een paginatitel?

  • 9.3

    Is elke lijst op elke webpagina correct gestructureerd?

  • 9.2

    Is de structuur van het document op elke webpagina consistent (met uitzondering van speciale gevallen)?

  • 10.2

    Blijft de zichtbare informatieve inhoud op elke webpagina behouden wanneer de stylesheets zijn uitgeschakeld?

  • 10.4

    Blijft de tekst op elke webpagina leesbaar als de lettergrootte wordt vergroot tot minstens 200% (met uitzondering van speciale gevallen)?

  • 10.7

    Is op elke webpagina, voor elk element dat de focus krijgt, de focus zichtbaar?

  • 10.9

    Op elke webpagina mag de informatie niet alleen worden aangeboden via de vorm, de grootte of de positie. Wordt deze regel nageleefd?

  • 12.8

    Is de tabvolgorde op elke webpagina consistent?

  • 11.1

    Heeft elk formulierveld een label?

  • 11.2

    Is elk label dat bij een formulierveld hoort, relevant (met uitzondering van speciale gevallen)?

  • 11.4

    Staan op elk formulier elk veldlabel en het bijbehorende veld naast elkaar (met uitzondering van speciale gevallen)?

  • 11.5

    Zijn in elk formulier velden van hetzelfde type gegroepeerd, indien nodig?

  • 11.9

    Is op elk formulier de titel van elke knop relevant (met uitzondering van speciale gevallen)?

  • 11.10

    Wordt de invoercontrole op elk formulier op de juiste manier toegepast (met uitzondering van speciale gevallen)?

  • 11.11

    Gaat de invoercontrole op elk formulier, indien nodig, vergezeld van suggesties om invoerfouten te helpen corrigeren?

  • 12.11

    Is de aanvullende inhoud die verschijnt bij het uitvoeren van muisbewegingen, het verkrijgen van focus of het activeren van een interfacecomponent, indien nodig op elke webpagina toegankelijk via het toetsenbord?

Afwijkingen wegens onevenredige belasting:

Geen afwijkingen

Inhoud die niet onder de toegankelijkheidsverplichting valt:

De chatoplossing, omdat ze slechts een alternatief is voor de inhoud die al op de website staat.

OPSTELLING VAN DE TOEGANKELIJKHEIDSVERKLARING

Deze verklaring is opgesteld in januari 2024.

Technologieën die zijn gebruikt voor de aanmaak van de website cofidis.be

  • HTML 5
  • CSS
  • Javascript (inclusief jquery)
  • .NET
  • ANGULAR.

Gebruikersagenten, ondersteunende technologieën en tools die zijn gebruikt om de toegankelijkheid te controleren

De webpaginatests werden uitgevoerd met de volgende combinaties van software en webbrowsers:

  • Schermlezer Voice Over (Apple)
  • Schermlezer NVDA (pc)

Browsers:

  • Google Chrome
  • Mozilla Firefox

Extensies Firefox/Chrome:

  • Axe Dev Tools
  • Stark
  • Wave AIM
  • Headings Map
  • Web developer

Pagina's van de website die zijn gecontroleerd op naleving:

FEEDBACK EN CONTACT

Als je problemen ondervindt bij het gebruik van onze diensten, of als je een handicap hebt en geen toegang hebt tot inhoud of geen gebruik kunt maken van onze diensten, neem dan contact met ons op. Link naar de contactpagina: Contacteer-ons

Je wilt een toegankelijkheidsprobleem melden waardoor je geen toegang krijgt tot inhoud of diensten op het portaal: Klantendienst