Wat zijn je rechten als klant
in de winkel of online?

De toename van e-commerce en het online reserveren van tickets en vakanties heeft het gebruik van kredietkaarten de laatste jaren een enorme boost gegeven. En ook al is het gemakkelijk en veilig, toch hebben veel consumenten nog steeds vragen over hun rechten. Hier zijn alvast de belangrijkste antwoorden.

Bijkomende kosten

Waar komen die eventuele extra kosten vandaan? Enerzijds zijn er de kosten die sommige kaartuitgevers aanrekenen voor hun diensten: het gebruik, de verzekering, geldopnames, kredietaflossing, enz. Anderzijds zijn er de extra kosten die sommige handelaars je aanrekenen. Weet wel dat het voor hen sinds 2018 verboden is om extra kosten aan te rekenen wanneer je met een kredietkaart betaalt, zelfs al gaat het om een paar eurocent. De handelaar mag wel de betaling met een kredietkaart beneden een bepaald bedrag weigeren, op voorwaarde dat hij het duidelijk vermeldt. Extra kosten aanrekenen bij een betaling mag dus niet, maar de meeste banken rekenen je wel kosten aan voor de geldopname aan hun automaten. Toch zijn er ook bepaalde kredietkaarten waarmee je geen extra kosten betaalt als je geld afhaalt aan een automaat in België of in het buitenland.

Terugbetaling en bedenktijd

Een van de meest gestelde consumentenvragen is: hoe krijg ik mijn geld terug? Vooral bij aankopen via het internet. Voor online aankopen met je kredietkaart op een Europese website, heb je het recht om binnen 14 dagen na de aankoopdatum je aankoop te herroepen. Het enige wat je hoeft te doen is de procedure volgen die vaak op de website van de verkoper zelf staat vermeld. Staat het niet omschreven? Stuur dan een e-mail waarin je zegt dat je wil afzien van de aankoop en stuur het product terug. Als het product in goede staat is en je hebt de bedenktijd van 14 dagen gerespecteerd, dan heeft de verkoper 14 dagen tijd om je terug te betalen. Bewaar sowieso alle bewijzen van je communicatie met de verkoper, samen met de nodige foto’s. Dit helpt je in geval van betwisting. In bepaalde gevallen is terugbetaling of herroeping niet mogelijk. Het lijstje vind je hier.

Geldt in een fysieke winkel dan ook altijd ‘tevreden of terugbetaald’? Stel dat je die sneakers uiteindelijk niet zo mooi vindt in het licht van je woonkamer als in de spotlights van de winkel. Kan de winkelier dan weigeren om ze terug te nemen? Eigenlijk wel. Zolang het product geen gebreken vertoont, is er geen enkele wet die hem verplicht om de sneakers terug te nemen. In de praktijk betalen de meeste handelaars je wel terug of je ontvangt een aankoopbon in ruil, vanuit hun commerciële ingesteldheid. Op voorwaarde uiteraard dat je het betaalbewijsje hebt bewaard. Vergeet sowieso niet om de betaalvoorwaarden en de terugnametermijn te controleren voor je iets koopt.

Defect of met verborgen gebreken

Soms voldoet je aankoop simpelweg niet aan je verwachtingen. Iets helemaal anders wordt het wanneer je een product hebt gekocht dat defect is, niet meer naar behoren werkt of stuk gaat voor het einde van de garantieperiode. De wet is duidelijk, maar het is uitkijken voor de toepassingsvoorwaarden. De Europese wettelijke garantie bedraagt twee jaar. In de eerste zes maanden heb je bovendien het recht om reparatie of terugbetaling van je aankoop te vragen. Daarna is het aan jou om te bewijzen dat het gebrek vanaf de leveringsdag aanwezig is. Daar knelt vaak het schoentje. Je controleert dus beter eerst wat de wettelijke garantie dekt. Verborgen gebreken zijn, zoals de benaming zelf al aangeeft, niet onmiddellijk zichtbaar. De termijn om beroep aan te tekenen is in dit geval langer dan de wettelijke garantie van 2 jaar. Maar ook hier schuilt de moeilijkheid in het bewijzen dat het gebrek er vanaf de aankoop was (en verborgen was).

De kaart die gegarandeerd in de smaak valt

Je kredietkaart biedt je standaard al een uitgebreid pakket aan voordelen (de veiligheid om geen cash geld op zak te hebben, geheime code, noodreserve …). Daarnaast zijn er ook kaarten, vaak met ‘Gold’ in de benaming, die je extra voordelen bieden. Denk daarbij aan een reisverzekering (vluchtvertraging, verlies of vernietiging van bagage, bijstand in het buitenland), maar ook een aankoopbescherming, een laagsteprijsgarantie, … Een heel aantal diensten dus die je, afhankelijk van je behoeften en gewoontes, helpen om met een gerust hart aankopen te doen.

7 tips voor jouw gemoedsrust

Met een paar eenvoudige handelingen en gewoontes geniet je voluit van het grote voordeel van een kredietkaart: de veiligheid.

  • Onderteken de kaart zodra je ze ontvangt.
  • Draag de kaart altijd bij je of bewaar ze op een veilige plaats.
  • Als je zelf je geheime code kan kiezen, gebruik dan een code die alleen jij kent. Vermijd ook codes die makkelijk geraden kunnen worden of die eenvoudig af te leiden zijn uit de gegevens op je sociale netwerkprofielen (geboortedatum, postcode...).
  • Dek je vingers af wanneer je de code invoert op een betaalterminal (om al te nieuwsgierige ogen en spionagecamera's te slim af te zijn).
  • Vernietig je oude kaarten en gooi de stukken weg in verschillende vuilnisbakken (om te vermijden dat iemand het nummer opnieuw kan samenstellen).
  • Geef je kaartnummers en codes (verificatie- en geheime codes) nooit aan iemand door via e-mail of telefoon. Onthoud dat je bank of financiële instelling je er nooit om zal vragen.
  • Word je kaart gestolen of frauduleus gebruikt, blokkeer ze dan onmiddellijk via de dienst Card Stop. Een tip: noteer het oproepnummer +32 70 344 344 in de smartphones van elk gezinslid, zodat je zo snel mogelijk kan reageren, waar en wanneer ook, hier of in het buitenland.

Wil je online shoppen of reserveren in alle veiligheid? Ontdek alle voordelen, mogelijkheden en verzekeringen van Cofidis.

Ontdek ze hier

Gepubliceerd in Mei 2021 - Delen via :

Nieuws en goede
plannen

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de nieuwigheden bij Cofidis, kan je deelnemen aan wedstrijden en ontvang je nuttige tips.

De meest gelezen
artikelen

  • 7 tips om beter je budget te beheren

    Efficiënt je financiën beheren en toch voldoende middelen hebben om te leven zoals je wil? Dan komen deze handige tips goed van pas!

    Meer weten

  • Online shoppen? Let op de kleine lettertjes

    Koop jij je volgende auto of motor ook via internet? Deze eenvoudige tips helpen je meteen goed op weg.

    Meer weten

  • Zo koop je je auto of motor online

    Koop jij je volgende auto of motor ook via internet? Deze eenvoudige tips helpen je meteen goed op weg.

    Meer weten

  • Hergroepering van kredieten: zo werkt het

    Betaal je meerdere leningen tegelijk terug en zijn je aflossingen te zwaar? Een hergroepering van kredieten biedt je dan mogelijk een oplossing.

    Meer weten

  • Wat is contactloos betalen?

    Contactloos betalen is afrekenen zonder dat je je kaart in de betaalterminal hoeft te steken en je pincode in te geven. Ontdek hier alles wat je moet weten.

    Meer weten

Welk krediet
kiezen?

Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Vind mijn krediet

Enkele tips

Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.