Elektrische tweedehandswagens:
waar moet je op letten?

1 op 5 verkochte auto's in België is vandaag geëlektrificeerd. Deze sterke stijging is voor een deel te danken aan de toenemende verkoop van 100% elektrische auto's. Toch zorgt het prijskaartje nog vaak voor een kortsluiting in je hoofd. Maar wat dacht je van tweedehands elektrisch? De eerste elektrische auto’s waren voornamelijk bedrijfswagens, geleast door bedrijven of zelfstandigen. Deze auto’s worden na de gebruikelijke drie of vier jaar weer ingeleverd, en dat levert een ruime keuze aan betaalbare, elektrische kwaliteitswagens op. Hierop moet je letten bij de aankoop.

Elektrisch: een hele batterij voordelen!

Voor we overlopen waar je op moet letten bij de aankoop van een elektrische tweedehandswagen, zetten we nog even alle voordelen op een rijtje:

  • Een elektrische motor heeft zo goed als geen onderhoud nodig. Geen olie, geen filters, geen bougies vervangen. De slijtage en het risico op defecten is veel kleiner dan bij een verbrandingsmotor. Dat zorgt voor een lagere bedrijfskost.
  • Geen versnellingsbak, geen koppeling, geen uitlaat, en ook geen distributieriem. Al deze slijtgevoelige onderdelen zijn bij een niet-elektrische tweedehandswagen vaak verantwoordelijk voor verborgen, onvoorziene kosten.
  • 100% elektrische voertuigen zijn in Vlaanderen 100% vrijgesteld van de belasting op de inverkeersstelling en van de jaarlijkse verkeersbelasting. Daar komt bij dat thuis opladen je 3 keer minder kost dan rijden op benzine. Reken op 4,5 tot 5 € per 100 km.
  • Nul CO2-uitstoot en rijden in een tweedehandsauto is een manier om je ecologische voetafdruk te verkleinen.

Schrijf je in op de Cofidis-nieuwsbrief

Je vindt er:

  • Tips en ideeën die je dagelijkse leven gemakkelijker maken
  • Interessante artikels over de brede wereld van het krediet
  • Leuke wedstrijden waarmee je unieke prijzen kan winnen

Nieuwsbrief Cofidis

Controleer de batterij en de autonomie

De eerste elektrische productiewagens van enkele jaren geleden hadden nog niet hetzelfde rijbereik als vandaag. Bij de meerderheid van deze auto’s varieert de actieradius tussen 150 en 250 km. Bij de meeste gebruikers volstaat dit voor alle dagelijkse verplaatsingen. Toch zijn het rijbereik en de staat van de batterij erg belangrijk bij de aankoop. Stel je deze vragen voor je tot de aankoop overgaat:

  • Wat was het oorspronkelijke rijbereik?
  • Vraag om een proefrit die lang genoeg duurt om het kWh-verbruik van de auto te berekenen (weergegeven op het scherm van het dashboard) zodat je een idee krijgt van de actieradius in reële omstandigheden.
  • Wat is de staat van de batterij (SoH - State of Health)? De accu van een 5 jaar oude elektrische auto heeft meestal nog 80 tot 90% van zijn capaciteit.
  • Vraag om een rapport over de staat van de batterij of een batterijcertificaat dat aantoont dat de batterij werkt zoals het hoort. Sommige modellen geven dit aan via de boordcomputer of via de smartphone-app van het merk. Belangrijk: de batterij is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Het kost je tussen 5.000 en 15.000 euro om ze te vervangen.
  • Controleer de garantieperiode van de accu en ga ook na of ze geldig blijft voor de tweede eigenaar. De werking van de batterij is doorgaans verzekerd voor minstens 8 jaar.
  • Vraag de eigenaar of de garage hoe de auto werd opgeladen: altijd 100%, aan snellaadpunten, via een wallbox thuis? ‘Sliep’ de auto in een garage of bracht hij de nacht buiten door? Het hoeft geen reden te zijn om de auto niet te kopen, maar het heeft wel invloed op de slijtage en de conditie van de batterij.
  • Ga zeker na of de batterij gebruik maakt van lithium-ion-technologie. Dit is de meest duurzame en gelukkig ook de meest voorkomende technologie. Slechts enkele oudere modellen waren uitgerust met loodzuur- of Ni-Cd-batterijen. Vermijd deze, ze zijn verouderd en niet efficiënt.

Vergeet het laadpunt niet

Heb je een tweedehands elektrische auto gezien voor een topprijs? Als je voordien nog niet met een elektrische auto reed, verlies dan de kosten van een thuislaadpunt niet uit het oog.

Je moet rekenen op 500 à 1.500 euro, exclusief installatie. Natuurlijk kan je een elektrische auto ook opladen via een gewoon stopcontact, maar dat duurt heel erg lang. Met een eigen laadpunt of wallbox bij je thuis, kan je je auto ’s nachts opladen. Denk eraan dat deze wallbox ook zal dienen voor je toekomstige elektrische auto’s. Heb je zonnepanelen, dan zal je al snel veel besparen op je tankbeurten. Liggen er nog geen zonnepanelen op je dak? Lees dan zeker dit artikel, want zonnepanelen en een elektrische auto zijn een heel interessant duo. Laatste puntje: ga ook na of het elektriciteitsnet van je woning voldoende krachtig is om je laadpunt van stroom te voorzien.

Verzekering en financiering

Een elektrische auto verzekeren kost soms iets meer omdat de catalogusprijs van deze auto’s hoger is. Voor een tweedehandswagen is steeds vaker het omgekeerde waar. De verzekeringspremies voor elektrische auto’s liggen tegenwoordig een stukje lager. Praat erover met je verzekeringsmakelaar en vergelijk verschillende offertes. Je kan ook een simulatie maken van je autokrediet en advies vragen over hoe je de wagen best verzekert.

Voldoende informatie getankt? Dan ben je helemaal klaar voor jouw 100% elektrische tweedehandswagen.

Onze Cofidis-adviseurs helpen je graag met al je projecten en vragen, en bieden je financiële oplossingen en verzekeringen op maat van jouw leven.

Ontdek ze hier

Gepubliceerd op 16 December 2021 - Delen via :

Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief

Profiteer van interessante aanbiedingen en win mooie prijzen via onze nieuwsbrief.

De meest gelezen
artikelen

Welk krediet
kiezen?

Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Vind mijn krediet

Enkele tips

Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.