Waar komt de slogan
"Let op, geld lenen kost ook geld" vandaan?

Deze slogan klinkt zowat iedereen vertrouwd in de oren. Toch blijkt dat heel wat minder mensen de slogan ook echt begrijpen. Ongeveer 4 op de 10 jongeren denken hierbij dat je eerst een som geld moet ophoesten om een lening te krijgen, of dat er extra kosten moeten worden betaald (dossierkost, einde van de lening, enz.). Precies daarom vinden wij het nuttig om jou de nodige tekst en uitleg te geven bij deze slogan, in alle transparantie.

Opgelegd door Europa

De slogan kwam er op initiatief van Europa en heeft als bedoeling om er je als consument aan te herinneren dat bij elk consumentenkrediet niet alleen het geleende kapitaal moet worden terugbetaald (geld lenen), maar dat er ook rente moet betaald worden (kost ook geld). Sinds 2010 staat deze slogan duidelijk zichtbaar vermeld op elke reclame (tv, radio, drukwerk, online ...) waarin consumentenkredieten worden vermeld.

Let op, deze slogan is verplicht

In werkelijkheid gaat deze vermelding veel verder dan een eenvoudige herinnering. Het is een Europese wetgeving die elk land moet toepassen in zijn eigen wet op de consumentenbescherming. De vermelding van deze zin is verplicht in elke reclame en ze is ook gebonden aan zeer strikte regels. Zo mogen er bijvoorbeeld geen woorden worden weggelaten of toegevoegd, moet de lettergrootte altijd goed leesbaar zijn en moet de zin verschijnen op het moment dat de reclame het krediet promoot. Inderdaad, de wet heeft het gebruik van deze slogan opzettelijk streng gereglementeerd. Er wordt uitdrukkelijk gesteld dat het de bedoeling is ‘... dat de consument de slogan onder normale lees- en hooromstandigheden volledig kan begrijpen’. Kortom, Europa wil er zeker van zijn dat je duidelijk begrijpt dat het om een krediet gaat en dat je ook inziet dat hier kosten en terugbetalingsvoorwaarden aan verbonden zijn.

Schrijf je in op de Cofidis-nieuwsbrief

Je vindt er:

  • Tips en ideeën die je dagelijkse leven gemakkelijker maken
  • Interessante artikels over de brede wereld van het krediet
  • Leuke wedstrijden waarmee je unieke prijzen kan winnen

Nieuwsbrief Cofidis

Met de beste bedoelingen

De slogan is er om je te beschermen. Het kan dus nooit kwaad om hem extra in de schijnwerpers te zetten. Weinig mensen kennen immers het verschil tussen een consumentenkrediet (voor een auto, tv ...) en een hypothecair krediet (voor een huis). En het is ook niet voor iedereen even eenvoudig om zijn weg te vinden in dit soort zaken en te begrijpen wat de voorwaarden zijn: openstaand saldo, verzekeringen, kredietkaarten, financieringen, kredietproducten in het algemeen … En dat is ook maar normaal. Je hebt er tenslotte nooit je job van gemaakt.

Domme vragen bestaan niet!

Deze beroemde uitspraak van Albert Einstein krijgt zijn volle betekenis wanneer het gaat om financieringen of verzekeringen. Het is allesbehalve ‘dom’ om een expert of een professional om uitleg of informatie te vragen. Aarzel nooit om dat te doen, want het helpt je sowieso om betere keuzes te maken en je geld beter te leren beheren. Aan de slogan ‘Let op, geld lenen kost ook geld’, voegen we hier dan ook graag een tweede slogan toe: ‘Let op, uitleg vragen is zeker nuttig’.

Op elk moment nemen we de tijd om naar je te luisteren en helpen we je in je dagelijks leven.

Neem hier contact met ons op

Gepubliceerd op 23 September 2021 - Delen via :

Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief

Profiteer van interessante aanbiedingen en win mooie prijzen via onze nieuwsbrief.

De meest gelezen
artikelen

Welk krediet
kiezen?

Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Vind mijn krediet

Enkele tips

Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.