Werk en privé:
hoe vind je een mooi evenwicht?
Smartphone, wifi, bluetooth, e-mail, apps … We leven en werken in een ‘geconnecteerde’ wereld waarin we de hele tijd met alles en iedereen verbonden zijn. Dat heeft zeker een aantal praktische voordelen, maar vaak doet het ook onbewust de grenzen tussen je privé- en beroepsleven vervagen. Om nog maar te zwijgen van telewerken, waarbij jouw thuis ook je kantoor wordt. En je kantoor misschien ook je thuis. Een goed evenwicht tussen deze twee ‘werelden’ bepaalt echter ons welzijn en ons welbevinden. Hoe krijg je weer de controle over je tijd en de keuzes die je maakt? Het is niet eenvoudig, maar eens je jezelf een paar nieuwe gewoontes eigen hebt gemaakt, besef je meteen wat de voordelen zijn. Hoe je eraan begint? Neem vijf minuten de tijd om deze acht tips te lezen.
1. Stel je prioriteiten
Ieder heeft zijn eigen prioriteiten: kinderen en familie, vrienden, hobby's, sport, werk. Wil je straks nog weten waar je hoofd staat, beslis dan al bij het ontbijt over de twee of drie zaken die je in de loop van de dag absoluut moet of wil doen. Met een duidelijk en realistisch plan in het hoofd wordt je dag meteen overzichtelijker en kan je later naar wens nog andere activiteiten toevoegen.
2. Maak tijd voor jezelf in je agenda
Of om iets leuks te doen met de kinderen of met vrienden. Door deze afspraken ook echt in je agenda aan te duiden en je mailbox in te stellen op ‘automatisch antwoorden’, zorg je ook voor rust in je hoofd. Zo’n ingepland moment, bijvoorbeeld op woensdag van 12u tot 15u, zorgt ervoor dat je minder stress hebt ten aanzien van je werk waardoor je echt van het moment kan genieten.
3. Bepaal momenten van beschikbaarheid
Om goed te kunnen werken, is het belangrijk dat je je kan concentreren zonder om de vijf minuten gestoord te worden. Met alle meldingen op je smartphone en je computer in de buurt is dat zeker niet makkelijk. Bepaal voor jezelf een aantal regels en leg bepaalde uren vast voor videocalls, telefoontjes en vergaderingen in het algemeen. Plan ze eerder ’s morgens, zo heb je nog de hele dag om te werken aan de zonet besproken onderwerpen.
4. Optimaliseer je meetings
Vergaderingen zijn een moment om ideeën uit te wisselen en samen te werken. Een goede voorbereiding doet wonderen en vermijdt uitlopende meetings of het uitnodigen van te veel deelnemers. Stel een agenda en tijdschema op en je zal zien dat je meeting veel efficiënter en productiever verloopt. Er worden makkelijker besluiten genomen en de zaken gaan sneller vooruit. Een truc die sommige bedrijven toepassen: staand vergaderen bij de koffiemachine. De sfeer is meer relaxed en deelnemers komen sneller ter zake zodat ze ook sneller kunnen terugkeren naar hun bureau.
5. Je kan niet in alles perfect zijn
Perfectionisme is een mooie kwaliteit, maar het kan net zo goed de oorzaak zijn van een burn-out als je de controle verliest. Door te delegeren en taken te verdelen bereik je hetzelfde (en vaak meer), en het is ook beter voor je gezondheid. Dit geldt bovendien niet alleen voor je werk, maar ook voor je privéleven.
6. Maak het onderscheid tussen belangrijk en dringend
Ken je de Eisenhower matrix? Nee? Dan moet je ‘m dringend ontdekken. Dit hulpmiddel om je tijd te beheren en prioriteiten te stellen is even simpel als nuttig. Je stelt een tabel op waarin je je taken (privé en/of professioneel) rangschikt volgens hun belang en dringendheid. De 4 categorieën zijn:
- Belangrijke, dringende taken: prioriteiten die je eerst moet behandelen
- Niet-belangrijke, dringende taken: zoveel mogelijk delegeren.
- Belangrijke, niet-dringende taken: moeten op een later tijdstip worden ingepland.
- Niet-belangrijke, niet-dringende taken: verwijderen (of uitstellen tot alles hierboven klaar is).
7. Koppel jezelf los
Leg je smartphone uit het zicht, of beter nog, zet hem uit (als je kan ;-)). Schakel ook de geluidjes van alle e-mailmeldingen en apps uit. Gun jezelf de tijd om je even te herbronnen met andere activiteiten: lezen, gewoon een frisse neus halen, tijd doorbrengen met iemand. Waarom denk je dat spelletjesavonden plots weer populair zijn bij jongeren? En waarom denk je dat grote bedrijven hun werknemers nu vragen om e-mails na een bepaald uur niet meer te beantwoorden, tenzij het echt dringend is?
8. Stimuleer het vrijkomen van endorfines
Je kent het wel, dat gevoel van voldoening na het sporten of na een fysieke inspanning. Wel, dat is het gevolg van de endorfines die onze hersenen produceren als we ‘bewegen’. Maak dus tijd vrij om je werk en je drukke leven even op pauze te zetten. Maak een wandeling tijdens de lunchpauze, ga fietsen op het einde van de dag, ga 's ochtends joggen... het maakt niet echt uit wat je precies doet, regelmatige lichaamsbeweging is een krachtig anti-stressmiddel. Een kleine tip als extra motivatie: spreek af met enkele vrienden of collega’s, zo vermijd je dat je al te gemakkelijk het excuus bovenhaalt ‘geen tijd vandaag!’.
Bij Cofidis helpen we je graag bij het realiseren van je projecten en staan altijd voor je klaar.
Welk krediet
kiezen?
Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.
Enkele tips
Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.