Adreswijziging:
stappen tijdens een verhuis

Verhuis je naar een andere gemeente of enkel naar een andere straat? Bij Cofidis staan we je bij met aangepaste financieringsoplossingen voor je project, maar ook met deskundig advies. Adreswijziging in het kader van een verhuis binnen België: stappen, tips en wettelijke termijnen!

Een adreswijziging binnen België aangeven: stappen en termijnen

Na een verhuis binnen België heb je 8 werkdagen de tijd om je adreswijziging aan je al dan niet nieuwe gemeente aan te geven. Bij niet-naleving van deze termijn riskeer je een boete.

Je adreswijziging geef je aan bij de dienst Burgerzaken. Dat kan per post of via e-mail, op voorwaarde dat je op je schriftelijke aangifte je rijksregisternummer en je volledige adresgegevens vermeldt. Er is één enkele aangifte per huishouden nodig.

Je nieuwe adres wordt pas officieel geregistreerd nadat een gemachtigde ambtenaar of een wijkagent een controle ter plaatse, op je nieuwe adres, uitgevoerd heeft.

Adreswijziging op je identiteitspapieren

Vervolgens moet je je naar de dienst Burgerzaken begeven om je adres op je identiteitspapieren te veranderen. Je adres moet zowel op de identiteitskaart van elk gezinslid als op de kentekenbewijzen van je gemotoriseerde voertuigen aangepast worden. Vergeet je pincode niet mee te nemen om je adres op je identiteitskaart te wijzigen bij de dienst Burgerzaken.

Aan wie je nieuwe adres doorgeven?

Nadat je je adreswijziging aangegeven hebt bij de dienst Burgerzaken van je nieuwe gemeente, worden een aantal instellingen automatisch op de hoogte gebracht, zoals de sociale zekerheid, de hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen, het OCMW, de kassen voor jaarlijks verlof, het fonds voor bestaanszekerheid, het Forem, de VDAB en ACTIRIS.

Sommige andere instanties moet je echter zelf verwittigen, zoals, indien van toepassing, je werkgever, nutsbedrijven zoals gas-, water- en elektriciteitsleveranciers, telefoonmaatschappijen en internetproviders, je banken en verzekeringen en verenigingen waarvan je lid bent.

Aan energieleveranciers moet je twee zaken melden: je vertrek uit de vorige woning en je aankomst in de nieuwe woning, met een contractwijziging of met een eenvoudige overname van de tellers op jouw naam. Daarvoor vul je een document van energieovername in dat online gedownload kan worden vanop de website van een energieleverancier.

Overdracht van je post naar je nieuwe adres

Je adreswijziging doorgeven aan instanties vraagt tijd. Om geen post kwijt te geraken, en met name als je geabonneerd bent op tijdschriften, kan Bpost je post tijdelijk doorsturen naar je nieuwe adres. Je kan kiezen voor een overdrachtcontract van 3 maanden, 6 maanden, 12 maanden of 24 maanden, zodat je de tijd hebt om iedereen op de hoogte te brengen en te checken of alles in orde is. We raden je aan te kiezen voor een overdrachtsperiode van 6 maanden: dat is de gemiddelde tijd die mensen nodig hebben om zich al hun contacten te herinneren die ingelicht moeten worden.

Of je nu verhuist naar enkele straten verder of naar de andere kant van België, op Cofidis kan je rekenen om je te begeleiden bij al je stappen, dankzij de eenvoudige en flexibele financieringsoplossingen. Perfect voor een rustige verhuis!

Ontdek ze hier

Gepubliceerd op Januari 2022 - Delen via :

Niejes en goede
plannen

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de nieuwigheden bij Cofidis, kan je deelnemen aan wedstrijden en ontvang je nuttige tips.

De meest gelezen
artikelen

Welk krediet
kiezen?

Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Vind mijn krediet

Enkele tips

Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.