PSD2: Payment Services Directive 2 / Sterke klantauthenticatie

Wat verandert er bij Cofidis?

De consumptiepatronen veranderen waardoor steeds meer mensen gebruik maken van online diensten. Daarbij voeren ze heel wat transacties uit die gevoelig zijn voor fraude. Onder deze vertrouwelijke verrichtingen verstaan we onder andere betalingen, het raadplegen van rekeningen, delen van persoonlijke informatie... Om de consument nog beter te beschermen en fraude te voorkomen, evolueert ook de wetgeving op vlak van beveiliging.

Net daarom heeft de Europese Unie een tweede versie van de Payment Services Directive uitgewerkt, ook bekend als PSD2.

Eén van de doelstelling ervan is de veiligheid online nog te verhogen bij het uitvoeren van vertrouwelijke verrichtingen, door procedures met sterke klantauthenticatie op te leggen, vanaf 14 september 2019.



Wat is sterke klantauthenticatie?

Sterke klantauthenticatie, zoals gedefinieerd door de PSD2, betekent dat vertrouwelijke verrichtingen worden gecontroleerd met behulp van minimaal 2 van de 3 volgende elementen:

Een kennis: « iets wat ik weet » (een code, een paswoord ...)

Een bezit: « iets wat ik bezit » (een smartphone, een kaartlezer ...)

Een eigenschap: « iets eigen aan mij » (digitale vingerafdruk, gezichtsherkenning ...)

Waarvoor voert Cofidis sterke klantauthenticatie in?

Sterke klantauthenticatie is van toepassing bij:

Toegang tot uw klantenzone: via « Mijn klantenzone » op een computer of via de Cofidis-app op uw smartphone.

Vertrouwelijke verrichtingen: geldaanvraag op uw rekening, wijziging van persoonlijke gegevens (gsm-nummer, adres ...)

Online betalingen met uw Mastercard®.

Voor u betekent dit een extra beveiliging van uw verrichtingen, een betere controle van uw identiteit en kostbare tijdwinst.

Wat verandert er voor u?

Om te voldoen aan de nieuwe eisen op vlak van sterke klantauthenticatie opteert Cofidis voor twee nieuwe toepassingen, beide gebaseerd op het gebruik van een smartphone. Vanaf 14 september 2019 heeft u steeds één van deze toepassingen, « Mobiele Bevestiging » of « itsme® », nodig om toegang te krijgen tot uw Cofidis-klantenzone, vertrouwelijke verrichtingen te bevestigen en online betalingen uit te voeren. Met beide oplossingen kunt u aantonen dat u wel degelijk de persoon bent die de handeling (login, betaling ...) uitvoert. Dat doet u door de melding te valideren die u op uw smartphone ontvangt.


Mobiele Bevestiging, de toepassing ontwikkeld voor de nieuwe Cofidis-app.

Gebruikt u de mobiele app van Cofidis al? Dan is deze toepassing om vertrouwelijke verrichtingen te valideren perfect voor u. Er wordt een melding rechtstreeks naar uw Cofidis-app gestuurd zodra een transactie moet worden bevestigd. U controleert en valideert deze verrichting met uw code Mobiele Bevestiging van 6 cijfers.

Bekijk hier hoe Mobiele Bevestiging werkt


itsme®, de betrouwbare oplossing voor uw online verrichtingen.

Met de itsme®-app bewijst u online eenvoudig uw identiteit, zelfs op andere websites. U hoeft dus geen tientallen codes meer te onthouden om in te loggen. U geeft gewoon de 5 cijfers van uw itsme®-code in. Meer is er niet nodig.

Bekijk hier hoe itsme® werkt


Tips

Indien dit nog niet gebeurd is: beveilig uw gsm-nummer via een consulent op 078/050 250 (tarief van een nationaal gesprek) zodat u de toepassing Mobiele Bevestiging kunt gebruiken.

Denk eraan meldingen toe te staan op uw smartphone.

Klik voor het downloaden van uw favoriete toepassing op: