Wat is een kredietkaart?

Een kredietkaart is een handig betaalmiddel waarmee de gebruiker geld kan opnemen en aankopen verrichten. Kredietkaarten worden gekoppeld aan herbruikbare kredieten. Iedere transactie die met een kredietkaart wordt betaald, wordt afgetrokken van het kredietbedrag dat vastgelegd is in de overeenkomst met de kredietinstelling. De meest gekende kredietkaarten zijn Visa, Mastercard en American Express. Ze worden door de banken verdeeld en in de meeste handelszaken aanvaard. Een kredietkaart is een veilig en handig betaalmiddel.

Mastercard® by Cofidis is een internationale betaalkaart voor zowel aankopen online als in winkels én voor geldopnames zonder kosten aan bankautomaten in België en het buitenland. Je kan ze ook gebruiken als waarborg voor een huurwagen, hotelreservaties, om te tanken, aan de péage enz. De betaalkaart wordt gekoppeld aan een kredietopening, zodat je op je eigen ritme terugbetaalt.

Welke verschillende types kredietkaarten zijn er?

Er kunnen je verschillende types betaalkaarten worden voorgesteld:

  • Betaalkaarten met onmiddellijke of uitgestelde debitering. Die nationale of internationale bankkaarten worden aan je bankrekening gekoppeld. Het bedrag van je aankoop of geldopname wordt van je rekening afgetrokken telkens je de kaart gebruikt. Bij een onmiddellijke debitering gebeurt dat op het moment zelf, bij een uitgestelde debitering op het einde van de maand.
  • Kredietkaarten. Het gaat om nationale of internationale bankkaarten die niet rechtstreeks aan je bankrekening worden gekoppeld. Ze worden uitgegeven door je bank of door een andere financiële instelling, waar je geen bankrekening hebt. Ze worden gekoppeld aan een geldreserve die je kan gebruiken zoals je dat zelf wil. Telkens je de kaart gebruikt, daalt het beschikbare krediet met het bedrag dat je uitgegeven hebt.

Cofidis-kredietkaarten

Met Mastercard® by Cofidis en Mastercard® Gold by Cofidis kan je in de meeste winkels, restaurants en hotels betalen, veilig online aankopen verrichten en geld afhalen aan een automaat waar ook ter wereld.

Ze zijn gekoppeld aan een geldreserve waardoor je geleidelijk kan terugbetalen in functie van je aankopen en je financiële situatie. Zoals bij elke geldreserve, kan je je kredietkaart op ieder moment gebruiken. Naarmate je terugbetaalt, wordt je geldreserve opnieuw aangevuld.

Vergelijking tussen Mastercard en Mastercard Gold:

  Klassieke Mastercard Mastercard Gold
Toegestaan kredietbedrag Van € 500 tot € 10.001 Van € 2.500 tot € 10.001
Jaarlijkse bijdrage € 5 € 5
Dagelijks opnamelimiet € 500 € 1.000
Aankopen in winkels of online
Kosteloze geldopnames ❌ (€ 2,5/opname)
Reisverzekeringen en reisbijstand ✔ (zie informatiedocument)
Aankoopbescherming ✔ (zie informatiedocument)
Laagsteprijsgarantie ✔ (zie informatiedocument)
Verzekering tegen agressie aan een geldautomaat ✔ (zie informatiedocument)
 
Toegestaan kredietbedrag
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold
Van € 500 tot € 10.001

Van € 2.500 tot € 10.001
Jaarlijkse bijdrage
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold
€ 5

€ 5
Dagelijks opnamelimiet
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold
€ 500

€ 1000
Aankopen in winkels of online
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold


Kosteloze geldopnames
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold


❌ (2,5 €/opname)
Reisverzekeringen en reisbijstand
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold


✔ (zie informatiedocument)
Aankoopbescherming
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold


✔ (zie informatiedocument)
Laagsteprijsgarantie
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold


✔ (zie informatiedocument)
Verzekering tegen agressie aan een geldautomaat
Klassieke Mastercard

Mastercard Gold


✔ (zie informatiedocument)

  • De reisongevallenverzekering dekt permanente invaliditeit of overlijden na een ongeval tijdens een verplaatsing in België of het buitenland.
  • Verzekering die beschermt bij uitgesteld vertrek/niet aan boord kunnen gaan van een vliegtuig/gemiste aansluiting indien het vervoer minstens 48 uur vertraging heeft tegenover het voorziene uur van vertrek.
  • Verzekering die beschermt bij vertraging of verlies van bagage indien de bezorging meer dan 4 uur na aankomst plaatsvindt.
  • Verzekering die beschermt bij diefstal van jouw kaart en/of van contant geld indien je in het buitenland wordt overvallen aan een geldautomaat.
  • Dringende medische bijstand na een lichamelijk ongeval of ziekte: evacuatie/medische repatriëring, repatriëring na medische verzorging, hotelkamer om te herstellen, dringend medisch bezoek, repatriëring van een stoffelijk overschot, ...
  • Vergoeding ziekenhuisopname: terugbetaling van bijkomende kosten (telefoonkosten, tv, verplaatsingen van bezoekers met een taxi, ...).
  • Met de Mastercard® Gold kan je volkomen zorgeloos online winkelen of een artikel laten leveren dankzij de aankoopbescherming van 90 dagen voor diefstal of beschadiging van de gekochte goederen met een minimale waarde van € 50.
  • Als je identiek hetzelfde artikel elders goedkoper vindt, dan dekt de laagsteprijsgarantie de terugbetaling van het verschil tussen de betaalde prijs en de lagere verkoopprijs bij een andere verkoper.

Cofidis sluit zijn verzekeringen af voor de houders van de Mastercard® Gold by Cofidis. De voordelen in het kader van deze polis worden gewaarborgd door Inter Partner Assistance SA (IPA), met hoofdkantoor in Mary Street 10/11 te Dublin 1, Ierland (inschrijvingsnummer van de onderneming: 906006) en onderworpen aan de autoriteit van de Ierse Centrale Bank. IPA is een filiaal van Inter Partner Assistance SA, een Belgisch bedrijf in de Louizalaan 166 bus 1 te 1050 Brussel en waaraan een vergunning is geleverd door de Nationale Bank van België. Sommige diensten in het kader van deze polis worden geleverd door de vertegenwoordiger van IPA, namelijk AXA Travel Insurance (inschrijvingsnummer van de onderneming: 426087), gevestigd op hetzelfde adres in Ierland. Beide ondernemingen maken deel uit van de groep AXA Assistance.



Alle precontractuele en contractuele relaties tussen de verzekeraar en de kredietnemer zijn onderworpen aan het Belgisch recht.

Voornaamste uitzonderingen

Deze uitzonderingen zijn van toepassing voor al uw waarborgen. We betalen geen enkele schadevergoeding voor schadegevallen die rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit:
  • Claims waarvoor je ons niet de nodige informatie hebt verstrekt op jouw kosten. Wij kunnen ook verzoeken om jouw claim te staven met meer documentatie.
  • Betrokkenheid bij een vechtpartij, behalve in geval van zelfverdediging.
  • Als je een reis onderneemt tegen de door de vervoersmaatschappij, vertegenwoordigers of andere dienstverlener van het openbaar vervoer bepaalde gezondheidsvereisten.
  • Eigen onwettige daad of een strafzaak tegen jou of elk verlies dat of schade die opzettelijk door jou is toegebracht of veroorzaakt.
  • Gevechtsverplichtingen als lid van de strijdkrachten.
  • Reizen naar een land, gebied of evenement waarvoor een overheidsinstantie in het land van domicilie of de Wereldgezondheidsorganisatie het publiek heeft geadviseerd er niet naartoe te reizen, of waarop officieel een embargo van de Verenigde Naties rust.
  • Een claim die voortkomt uit het feit dat je van het ene naar het andere balkon bent geklommen, bent gesprongen of je je hebt verplaatst, ongeacht de hoogte van het balkon.
  • Alle kosten die je geacht zou zijn te betalen of naar verwachting had moeten betalen als de gebeurtenis die aanleiding gaf tot de claim niet had plaatsgevonden.
  • Kosten van telefoongesprekken, faxberichten of internetkosten, tenzij deze kunnen worden bewezen als kosten om contact met ons op te nemen.
  • Een aandoening waarvoor je niet de door een arts aanbevolen behandeling of voorgeschreven medicatie volgt.
  • Verlies, vernieling of schade die rechtstreeks is veroorzaakt door drukgolven veroorzaakt door vliegtuigen en andere luchtvaartuigen die zich verplaatsen met sonische of supersonische snelheid.
Raadpleeg de algemene voorwaarden voor de definities, waarborgen, vergoedingen, uitzonderingen en procedures voor de aangifte van een schadegeval. Bij geschillen krijgen de algemene verzekeringsvoorwaarden voorrang op deze webpagina.

cf. Algemene voorwaarden (pdf)

Als je al klant bent, kan je ook een aanvraag indienen vanuit je klantenzone.

Of contacteer een van onze Cofidis-consulenten via chat op cofidis.be of op het nummer 078/050 191 (kostprijs van een nationaal gesprek), van maandag tot vrijdag tussen 8 en 20 uur en op zaterdag tussen 9 en 17 uur.

Hoelang duurt het voor ik mijn kaart ontvang?

Het duurt maximaal drie weken om je kaart te bezorgen. Je krijgt een geheime code toegestuurd en ontvangt je kaart apart. Uit veiligheidsoverwegingen worden ze niet samen verstuurd.

In welke landen kan ik mijn Mastercard® by Cofidis gebruiken?

Je kan je Mastercard® in de hele wereld gebruiken. 

Let op: je moet je kaart activeren voor je naar een land buiten de Europese Unie reist. Uit veiligheidsoverwegingen wordt de kaart geblokkeerd wanneer de houder van een Mastercard® zijn of haar kaart in het buitenland (buiten Europa of gelijkgestelde landen) probeert te gebruiken. Om te voorkomen dat je kaart geblokkeerd is, raden we je aan contact op te nemen met je Cofidis-consulent en die van je reisplannen op de hoogte te brengen, zodat hij of zij de nodige toestemming kan verlenen.

Samengevat

Met een kredietkaart kan je geld opnemen, aankopen online of in de winkel betalen, waar en wanneer je maar wil. Ze biedt je een ongekende flexibiliteit en gebruiksgemak. Een kredietkaart is onmisbaar indien je op reis gaat naar het buitenland of indien je graag online shopt. Je kaart wordt gekoppeld aan een geldreserve die aangevuld wordt naarmate je terugbetaalt.