Hoe verloopt mijn kredietaanvraag?

Hoe wordt jouw kredietaanvraag geëvalueerd ?

Een klant is er niet mee gebaat een krediet te krijgen dat hij niet zal kunnen terugbetalen. Daarom zou geen enkele kredietmaatschappij en geen enkele bank een financiering mogen toekennen aan een klant die zijn terugbetalingen niet kan doen. Elke kredietaanvraag wordt dus aandachtig bestudeerd om wanbetaling en overmatige schuldenlast te vermijden.

Het antwoord op jouw kredietaanvraag

Wanneer je je kredietaanvraag hebt ingediend, zijn er twee soorten antwoorden mogelijk:

  • Je kan een “aanvaarding onder voorbehoud” krijgen van Cofidis: dat is een principeantwoord alvorens je dossier grondig wordt bestudeerd ;
  • Je kan het antwoord “aanvraag in behandeling” krijgen: in dat geval zal een adviseur contact met je opnemen voor een gepersonaliseerde analyse die u toelaat je kredietaanvraag te verduidelijken en aan te passen.

Het antwoord op uw kredietaanvraag volgt in elk geval na een analyse van jouw situatie. Het antwoord is ook gebaseerd op de verificatie van bepaalde op te vragen gegevens, bijvoorbeeld door het raadplegen van de CKP (Centrale voor kredieten aan particulieren).

De rol van de Centrale voor kredieten aan particulieren

De kredietgever raadpleegt ook de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) van de Nationale Bank van België. Die registreert alle kredietovereenkomsten die in België zijn afgesloten (consumentenkredieten en hypothecaire kredieten) evenals de wanbetalingen op deze kredieten. De kredietgever is verplicht de door de Centrale geregistreerde gegevens te raadplegen alvorens een kredietovereenkomst af te sluiten. Om de privacy van de particulieren te beschermen, kunnen deze gegevens in geen geval worden geraadpleegd voor commerciële doeleinden. De bedoeling van de CKP is enkel de preventiemiddelen voor overmatige schuldenlast van particulieren te versterken. De CKP organiseert zijn gegevens in twee aparte luiken:

  • Het positieve luik van de CKP: hier worden alle kredietovereenkomsten geregistreerd. Na het afsluiten van een kredietovereenkomst moet de kredietgever de gegevens van de nieuwe overeenkomst binnen de twee dagen doorgeven aan de CKP, die ze vervolgens registreert. Op het einde van de kredietovereenkomst verdwijnen de gegevens uit het positieve luik, behalve als de overeenkomst in het negatieve luik is terechtgekomen.
  • Het negatieve luik van de CKP: dit luik inventariseert alle wanbetalingen, wanneer de kredietnemer zijn terugbetalingen onderbreekt gedurende een bepaalde tijd of wanneer hij helemaal niet meer terugbetaalt. Wanneer de schuld geregulariseerd is, blijven de gegevens nog 1 jaar in het negatieve luik zitten. Als de schulden nooit terugbetaald worden, kan de bewaartermijn van die gegevens in ieder geval nooit langer zijn dan 10 jaar.

Samenvatting

Zowel de kredietgever als de kredietnemer zijn er niet mee gebaat dat een krediet te gemakkelijk en ondoordacht wordt toegekend. Daarom wordt elke kredietaanvraag aandachtig bestudeerd en wordt het nodige geverifieerd bij de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) van de Nationale Bank van België.

Nieuws en goede
plannen

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de nieuwigheden bij Cofidis, kan je deelnemen aan wedstrijden en ontvang je nuttige tips.

De meest gelezen
artikelen

  • Beheer je krediet zelf 24/7

    Met je klantenzone beschik je over alle mogelijkheden om je krediet te beheren en zelf verrichtingen uit te voeren, via het internet of onze app.

    Meer weten

  • Wat is een consumentenkrediet?

    Een consumentenkrediet is een krediet of lening waarmee je alles kan aankopen wat geen vastgoed is. Cofidis biedt drie consumentenkredieten aan: een lening op afbetaling, een geldreserve en de hergroepering van kredieten.

    Meer weten

  • Rechten / plichten kredietnemer

    Als je een krediet afsluit, heb je als kredietnemer enkele rechten zoals het herroepingsrecht maar ook een aantal plichten. Een overzicht van beide vind je hier.

    Meer weten

  • Kredietfraude

    Wat is kredietfraude en hoe kan je je er tegen beschermen? En wat moet je doen als je fraude vaststelt of vermoedt?

    Meer weten

  • Wettelijke vermeldingen

    Als verantwoordelijke kredietverstrekker zijn we verplicht een aantal wettelijke vermeldingen zoals ons adres en btw-nummer te delen. Je vindt ze hier.

    Meer weten

Welk krediet
kiezen?

Zijn er plannen in gedachten? Wil je jezelf een plezier doen? Onverwachte aankopen?
Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Vind mijn krediet

Enkele tips

Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.