Hoe verloopt mijn kredietaanvraag?

Hoe evalueren we jouw kredietaanvraag?

Een klant is er niet mee gebaat een krediet te krijgen dat hij niet zal kunnen terugbetalen. Daarom zou geen enkele kredietmaatschappij of bank een financiering mogen toekennen aan een klant die zijn krediet niet kan terugbetalen. Elke kredietaanvraag wordt dus aandachtig bestudeerd om wanbetaling en overmatige schuldenlast te vermijden.

Het antwoord op jouw kredietaanvraag

Wanneer je je kredietaanvraag hebt ingediend, zijn er twee soorten antwoorden mogelijk:

  • Je kan een “aanvaarding onder voorbehoud” krijgen van Cofidis: dat is een principeantwoord voor je dossier grondig wordt bestudeerd.
  • Je kan het antwoord “aanvraag in behandeling” krijgen: in dat geval zal een adviseur contact met je opnemen voor een gepersonaliseerde analyse die je toelaat je kredietaanvraag te verduidelijken en aan te passen.

Het antwoord op je kredietaanvraag volgt in elk geval na een analyse van jouw situatie. Het antwoord is ook gebaseerd op de verificatie van bepaalde op te vragen gegevens, bijvoorbeeld door het raadplegen van de CKP (Centrale voor kredieten aan particulieren).

Schrijf je in op de Cofidis-nieuwsbrief

Je vindt er:

  • Tips en ideeën die je dagelijkse leven gemakkelijker maken
  • Interessante artikels over de brede wereld van het krediet
  • Leuke wedstrijden waarmee je unieke prijzen kan winnen

Nieuwsbrief Cofidis

De rol van de Centrale voor kredieten aan particulieren

De kredietgever raadpleegt ook de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) van de Nationale Bank van België. Die registreert alle kredietovereenkomsten die in België zijn afgesloten (consumentenkredieten en hypothecaire kredieten) evenals de wanbetalingen op deze kredieten. De kredietgever is verplicht de door de Centrale geregistreerde gegevens te raadplegen voor hij een kredietovereenkomst afsluit. Om de privacy van de particulieren te beschermen, kunnen deze gegevens in geen geval worden geraadpleegd voor commerciële doeleinden. De bedoeling van de CKP is enkel de preventiemiddelen voor overmatige schuldenlast van particulieren te versterken. De CKP organiseert zijn gegevens in twee aparte luiken:

  • Het positieve luik van de CKP: hier worden alle kredietovereenkomsten geregistreerd. Na het afsluiten van een kredietovereenkomst moet de kredietgever de gegevens van de nieuwe overeenkomst binnen de twee dagen doorgeven aan de CKP, die ze vervolgens registreert. Op het einde van de kredietovereenkomst verdwijnen de gegevens uit het positieve luik, behalve als de overeenkomst in het negatieve luik is terechtgekomen.
  • Het negatieve luik van de CKP: dit luik inventariseert alle wanbetalingen, wanneer de kredietnemer zijn terugbetalingen onderbreekt gedurende een bepaalde tijd of wanneer hij helemaal niet meer terugbetaalt. Wanneer de schuld geregulariseerd is, blijven de gegevens nog een jaar in het negatieve luik zitten. Als de schulden nooit terugbetaald worden, kan de bewaartermijn van die gegevens in ieder geval nooit langer zijn dan tien jaar.

Samenvatting

Zowel de kredietgever als de kredietnemer zijn er niet mee gebaat dat een krediet te gemakkelijk en ondoordacht wordt toegekend. Daarom wordt elke kredietaanvraag aandachtig bestudeerd en wordt het nodige geverifieerd bij de Centrale voor kredieten aan particulieren (CKP) van de Nationale Bank van België.

Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief

Profiteer van interessante aanbiedingen en win mooie prijzen via onze nieuwsbrief.

De meest gelezen
artikelen

Welk krediet
kiezen?

Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Vind mijn krediet

Enkele tips

Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.