Sterke klantauthenticatie / Payment Services Directive 2 (PSD2)

Wat is sterke klantauthenticatie?

Sterke klantauthenticatie, zoals gedefinieerd door de Europese Unie, betekent dat vertrouwelijke verrichtingen worden gecontroleerd met behulp van minimaal twee van de drie volgende elementen:

  • Een kennis: « iets wat ik weet » (een code, een paswoord ...)
  • Een bezit: « iets wat ik bezit » (een smartphone, een kaartlezer ...)
  • Een eigenschap: « iets eigen aan mij » (digitale vingerafdruk, gezichtsherkenning ...)

Je zag misschien al de termen MFA en 2FA voorbijkomen. Die staan respectievelijk voor ‘Multi-‘ en ‘Tweefactorauthenticatie’. Door die verschillende factoren bij elkaar te brengen, maak je het voor hackers nagenoeg onmogelijk om je gegevens te stelen. Uiteraard is een goed wachtwoord en een goede code nog steeds een must. Vermijd bijvoorbeeld je verjaardag of de naam van familieleden of huisdieren.

Waarvoor voert Cofidis sterke klantauthenticatie in?

Sterke klantauthenticatie is van toepassing bij:

  • Toegang tot je klantenzone: via de knop « Klantenzone » op een computer of via de Cofidis-app op je smartphone.
  • Vertrouwelijke verrichtingen: geldaanvraag op je rekening, wijziging van persoonlijke gegevens (gsm-nummer, adres ...)
  • Online betalingen met je Cofidis-kredietkaart.

Voor jou betekent dat een extra beveiliging van je verrichtingen, een betere controle van je identiteit en tijdwinst.

Welke authenticatiemogelijkheden kan je bij Cofidis gebruiken?

Cofidis opteert voor twee toepassingen, die beide een smartphone vereisen. Je kan inloggen met onze Mobiele Bevestiging of via itsme®.

Wil je weten hoe je precies moet inloggen op onze systemen, check dan de video’s onderaan deze pagina.

Mobiele Bevestiging, de toepassing ontwikkeld voor de nieuwe Cofidis-app.

In de Cofidis-app zelf maak je gebruik van je Mobiele Bevestiging-code als dubbele authenticatie. Vanop je computer geef je aan dat je voor Mobiele Bevestiging wil kiezen. Vervolgens krijg je op je smartphone een melding. Je bevestigt een transactie bijvoorbeeld door je Mobiele Bevestiging-code in te geven. Die code koos je toen je je account aanmaakte.

Bekijk hier hoe Mobiele Bevestiging werkt:

Meer info over Mobiele Bevestiging

itsme®, een betrouwbare oplossing voor je online identiteitsbevestiging.

Met de itsme®-app bewijs je online eenvoudig je identiteit, intussen overal ingeburgerd. Je gebruikt je vijfcijferige code, FaceID of vingerafdruk van je smartphone.

Bekijk hier hoe itsme® werkt:

FAQ bekijken

Tips

  • Beveilig je gsm-nummer via je persoonlijke kredietspecialist op 078/050 250 (kostprijs van een nationaal gesprek) zodat je de toepassing Mobiele Bevestiging kan gebruiken.
  • Zorg dat je meldingen van de Cofidis-app toestaat.


Klik voor het downloaden van je favoriete toepassing op:

Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief

Profiteer van interessante aanbiedingen en win mooie prijzen via onze nieuwsbrief.

Meest populaire
artikelen

Welk krediet
kiezen?

Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Mijn krediet vinden