Wettelijke informatie en nuttige inlichtingen

Het aangaan van een krediet is geen onschuldige stap en Cofidis is dan ook betrokken bij elke fase van uw project.

De onderneming Cofidis is al meer dan 30 jaar gespecialiseerd in de begeleiding en financiering van uw projecten. Cofidis staat daardoor garant voor transparantie en professionaliteit.

Lees alles over de verbintenissen van Cofidis en ontdek in onze verschillende rubrieken de juridische en wettelijke aspecten die gerelateerd zijn aan het afsluiten van een krediet: de kredietovereenkomst, bekende gevallen van fraude, de bescherming van uw gegevens, de veiligheid van uw betaalkaart en uw rechten als kredietnemer.

Kredietfraude

Men hoort vaak spreken over fraude, diefstal van kredietkaarten of identiteitsdiefstal, vooral via internet. Volgens een rapport van Interpol is er in 2012 voor 1,5 miljard euro aan kredietfraude gepleegd, waarvan 60% gebeurd zou zijn via postorderverkoop of online verkoop. Nochtans bestaan er middelen om zich te beschermen tegen deze fraude.

Wat is kredietfraude ?

Als u op uw rekeningafschriften ziet dat er bedragen zijn opgenomen voor aankopen die u niet zelf hebt gedaan, dan bent u misschien slachtoffer van kredietfraude. Die kan verschillende vormen aannemen: het kan gaan om diefstal van uw kredietkaart of van de identificatiegegevens van uw kredietkaart of om identiteitsdiefstal. In het laatste geval geeft iemand anders zich uit voor u dankzij uw persoonsgegevens die hij gestolen heeft (adres, bankgegevens, loonbriefjes, …).

Fraudeurs kunnen op verschillende manieren aan die gegevens komen:

  • in brievenbussen of vuilnisbakken snuffelen op zoek naar bankgegevens ;
  • een lezer installeren die sterk lijkt op de lezers die gewoonlijk in de winkels gebruikt worden om uw gegevens te registreren ;
  • de database van een handelaar hacken om de gegevens van uw kredietkaart te stelen ;
  • een scanner installeren aan een benzinepomp om het nummer van uw kredietkaart te lezen ;
  • phishing: een valse e-mail verzenden met de bedoeling uw bankgegevens te bemachtigen; of pharming: valse websites die gemaakt zijn om uw persoonsgegevens te bemachtigen en zo uw identiteit te stelen.
Hoe kunt u zich beschermen ?

U kunt zich beschermen tegen kredietfraude door enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen in acht te nemen:

  • Zet uw handtekening op uw nieuwe kredietkaart zodra u deze ontvangt.
  • Geef de gegevens van uw kredietkaart nooit door aan iemand anders.
  • Leer de code van uw kaart van buiten en schrijf ze nergens op.
  • Scherm de toetsen van de betaalautomaat af wanneer u uw code invoert, zodat niemand deze kan zien.
  • Vermijd gemakkelijk te raden pincodes, zoals uw verjaardag of die van uw kinderen, of 1111, 0000, …
  • Doe uw online aankopen op websites van merken die u kent en vertrouwt.
  • Reageer niet op e-mails of telefonische oproepen waar u wordt gevraagd de gegevens of de code van uw kredietkaart te geven.
  • Als u in het buitenland met uw kredietkaart betaalt zonder dat u de pincode moet invoeren, verlies uw kaart dan geen moment uit het oog.
  • Verscheur elk document waar uw persoonsgegevens op staan, alvorens het weg te gooien.

Als u een onregelmatigheid opmerkt op uw rekening, aarzel dan niet om contact op te nemen met uw kredietverstrekker. Hij kan de problematische kredietkaart of rekening blokkeren. Neem contact op met het desbetreffende bedrijf als een lening werd afgesloten of aankopen werden uitgevoerd in uw naam. Neem ook zeker contact op met de politie om een identiteitsdiefstal te melden.

Contacten

Uw portefeuille werd gestolen of verloren?

  • Laat onmiddellijk uw kredietkaart blokkeren in geval van diefstal of verlies door te belle naar CARDSTOP op het nummer 070/344 344 (0,30EUR/min). Dit nummer is bereikbaar 24u/24 en 7dagen per week...  
  • Meld de diefstal of het verlies van uw identiteitskaart aan DOCSTOP op het gratis nummer 00800 2123 2123

U verdenkt een fraude of stelt die vast?

  • Als u twijfelt over de echtheid van een telefoontje, een e-mail, een brief van Cofidis of als u zelf een slachtoffer bent van fraude, aarzel niet en neem met ons contact op via 90phishing@cofidis.be  
  • Vergeet ook niet de politie te bellen om een diefstal van identiteit te melden.

Wenst u meer informatie over kredietfraude klik hier

Samenvatting

Kredietkaartfraude kan verschillende vormen aannemen: identiteits- of kaartdiefstal, phishing, hacken van gegevens… Om u hiertegen te beschermen is het belangrijk om enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen te nemen. Als u ondanks alles toch het slachtoffer wordt van kredietfraude, neem dan onmiddellijk contact op met uw kredietmaatschappij om samen de nodige maatregelen te treffen.