Men hoort vaak spreken over fraude, diefstal van kredietkaarten of identiteitsdiefstal, vooral via internet. Belgische statistieken laten de laatste jaren een aanzienlijke toename zien van alle vormen van online fraude (phishing, kaartfraude, enz.). Nochtans bestaan er middelen om zich te beschermen tegen deze fraude.
Wat is kredietfraude ?
Als je op jouw rekeningafschriften ziet dat er bedragen zijn opgenomen voor aankopen die je niet zelf hebt gedaan, dan bent je misschien slachtoffer van kredietfraude. Die kan verschillende vormen aannemen: het kan gaan om diefstal van jouw kredietkaart of van de identificatiegegevens van jouw kredietkaart of om identiteitsdiefstal. In het laatste geval geeft iemand anders zich uit voor je dankzij jouw persoonsgegevens die hij gestolen heeft (adres, bankgegevens, loonbriefjes, …).
Fraudeurs kunnen op verschillende manieren aan die gegevens komen:
- in brievenbussen of vuilnisbakken snuffelen op zoek naar bankgegevens ;
- een lezer installeren die sterk lijkt op de lezers die gewoonlijk in de winkels gebruikt worden om jouw gegevens te registreren ;
- de database van een handelaar hacken om de gegevens van jouw kredietkaart te stelen ;
- een scanner installeren aan een benzinepomp om het nummer van jouw kredietkaart te lezen ;
- phishing: een valse e-mail verzenden met de bedoeling jouw bankgegevens te bemachtigen; of pharming: valse websites die gemaakt zijn om jouw persoonsgegevens te bemachtigen en zo jouw identiteit te stelen.
Hoe kan je jezelf beschermen ?
Je kan jezelf beschermen tegen kredietfraude door enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen in acht te nemen:
- Zet jouw handtekening op jouw nieuwe kredietkaart zodra je deze ontvangt.
- Geef de gegevens van jouw kredietkaart nooit door aan iemand anders.
- Leer de code van jouw kaart van buiten en schrijf ze nergens op.
- Scherm de toetsen van de betaalautomaat af wanneer je jouw code invoert, zodat niemand deze kan zien.
- Vermijd gemakkelijk te raden pincodes, zoals jouw verjaardag of die van jouw kinderen, of 1111, 0000, …
- Doe jouw online aankopen op websites van merken die je kent en vertrouwt.
- Reageer niet op e-mails of telefonische oproepen waar je wordt gevraagd de gegevens of de code van jouw kredietkaart te geven.
- Als je in het buitenland met jouw kredietkaart betaalt zonder dat je de pincode moet invoeren, verlies jouw kaart dan geen moment uit het oog.
- Verscheur elk document waar jouw persoonsgegevens op staan, alvorens het weg te gooien.
Als je een onregelmatigheid opmerkt op jouw rekening, aarzel dan niet om contact op te nemen met jouw kredietverstrekker. Hij kan de problematische kredietkaart of rekening blokkeren. Neem contact op met het desbetreffende bedrijf als een lening werd afgesloten of aankopen werden uitgevoerd in jouw naam. Neem ook zeker contact op met de politie om een identiteitsdiefstal te melden.
Contacten
Jouw portefeuille werd gestolen of verloren?
Laat onmiddellijk jouw kredietkaart blokkeren in geval van diefstal of verlies door te belle naar CARDSTOP op het nummer 078 170 170 (tarief van een nationaal gesprek). Dit nummer is bereikbaar 24u/24 en 7dagen per week...
Meld de diefstal of het verlies van jouw identiteitskaart aan DOCSTOP op het nummer 00800 2123 2123 (ou +32 2 518 2123, tarief van een nationaal gesprek).
Je verdenkt een fraude of stelt die vast?
Als je twijfelt over de echtheid van een telefoontje, een e-mail, een brief van Cofidis of als je zelf een slachtoffer bent van fraude, aarzel niet en neem met ons contact op via 90phishing@cofidis.be
Vergeet ook niet de politie te bellen om een diefstal van identiteit te melden.
Als je meer informatie wenst betreffende kredietfraude en de veiligheid op internet, gelieve op volgende linken te klikken:
Samenvatting
Kredietkaartfraude kan verschillende vormen aannemen: identiteits- of kaartdiefstal, phishing, hacken van gegevens… Om je hiertegen te beschermen is het belangrijk om enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen te nemen. Als je ondanks alles toch het slachtoffer wordt van kredietfraude, neem dan onmiddellijk contact op met jouw kredietmaatschappij om samen de nodige maatregelen te treffen.