Wat is de kredietfraude?

Men hoort vaak spreken over fraude, diefstal van kredietkaarten of identiteitsdiefstal, vooral via internet. Belgische statistieken laten de laatste jaren een aanzienlijke toename zien van alle vormen van online fraude (phishing, kaartfraude, enz.). Nochtans bestaan er middelen om zich te beschermen tegen deze fraude.

Wat is kredietfraude ?

Als u op uw rekeningafschriften ziet dat er bedragen zijn opgenomen voor aankopen die u niet zelf hebt gedaan, dan bent u misschien slachtoffer van kredietfraude. Die kan verschillende vormen aannemen: het kan gaan om diefstal van uw kredietkaart of van de identificatiegegevens van uw kredietkaart of om identiteitsdiefstal. In het laatste geval geeft iemand anders zich uit voor u dankzij uw persoonsgegevens die hij gestolen heeft (adres, bankgegevens, loonbriefjes, …).

Fraudeurs kunnen op verschillende manieren aan die gegevens komen:

  • in brievenbussen of vuilnisbakken snuffelen op zoek naar bankgegevens ;
  • een lezer installeren die sterk lijkt op de lezers die gewoonlijk in de winkels gebruikt worden om uw gegevens te registreren ;
  • de database van een handelaar hacken om de gegevens van uw kredietkaart te stelen ;
  • een scanner installeren aan een benzinepomp om het nummer van uw kredietkaart te lezen ;
  • phishing: een valse e-mail verzenden met de bedoeling uw bankgegevens te bemachtigen; of pharming: valse websites die gemaakt zijn om uw persoonsgegevens te bemachtigen en zo uw identiteit te stelen.

Hoe kunt u zich beschermen ?

U kunt zich beschermen tegen kredietfraude door enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen in acht te nemen:

  • Zet uw handtekening op uw nieuwe kredietkaart zodra u deze ontvangt.
  • Geef de gegevens van uw kredietkaart nooit door aan iemand anders.
  • Leer de code van uw kaart van buiten en schrijf ze nergens op.
  • Scherm de toetsen van de betaalautomaat af wanneer u uw code invoert, zodat niemand deze kan zien.
  • Vermijd gemakkelijk te raden pincodes, zoals uw verjaardag of die van uw kinderen, of 1111, 0000, …
  • Doe uw online aankopen op websites van merken die u kent en vertrouwt.
  • Reageer niet op e-mails of telefonische oproepen waar u wordt gevraagd de gegevens of de code van uw kredietkaart te geven.
  • Als u in het buitenland met uw kredietkaart betaalt zonder dat u de pincode moet invoeren, verlies uw kaart dan geen moment uit het oog.
  • Verscheur elk document waar uw persoonsgegevens op staan, alvorens het weg te gooien.

Als u een onregelmatigheid opmerkt op uw rekening, aarzel dan niet om contact op te nemen met uw kredietverstrekker. Hij kan de problematische kredietkaart of rekening blokkeren. Neem contact op met het desbetreffende bedrijf als een lening werd afgesloten of aankopen werden uitgevoerd in uw naam. Neem ook zeker contact op met de politie om een identiteitsdiefstal te melden.

Contacten

Uw portefeuille werd gestolen of verloren?

Laat onmiddellijk uw kredietkaart blokkeren in geval van diefstal of verlies door te belle naar CARDSTOP op het nummer 070/344 344 (0,30EUR/min). Dit nummer is bereikbaar 24u/24 en 7dagen per week...

Meld de diefstal of het verlies van uw identiteitskaart aan DOCSTOP op het nummer 070/344 344 (€0,30/min).

U verdenkt een fraude of stelt die vast?

Als u twijfelt over de echtheid van een telefoontje, een e-mail, een brief van Cofidis of als u zelf een slachtoffer bent van fraude, aarzel niet en neem met ons contact op via 90phishing@cofidis.be

Vergeet ook niet de politie te bellen om een diefstal van identiteit te melden.

Als U meer informatie wenst betreffende kredietfraude en de veiligheid op internet, gelieve op volgende linken te klikken:

Samenvatting

Kredietkaartfraude kan verschillende vormen aannemen: identiteits- of kaartdiefstal, phishing, hacken van gegevens… Om u hiertegen te beschermen is het belangrijk om enkele eenvoudige voorzorgsmaatregelen te nemen. Als u ondanks alles toch het slachtoffer wordt van kredietfraude, neem dan onmiddellijk contact op met uw kredietmaatschappij om samen de nodige maatregelen te treffen.

Nieuws en goede
plannen

Via onze nieuwsbrief blijf je op de hoogte van de nieuwigheden bij Cofidis, kan je deelnemen aan wedstrijden en ontvang je nuttige tips. p;:-)

Meest populaire
artikelen

  • GDPR

    De GDPR-wetgeving, of AVG in het Nederlands, zorgt ervoor dat je persoonlijke gegevens beter beschermd worden en op een transparante manier verwerkt en verspreid worden. Lees hier hoe wij met je gegevens omgaan.

    Meer info

  • Kredietovereenkomst

    Een kredietovereenkomst is verplicht wanneer je een krediet afsluit en moet een aantal essentiële gegevens bevatten. Hou deze steeds goed bij!

    Meer info

  • Wettelijke vermeldingen

    Als verantwoordelijke kredietverstrekker zijn we verplicht een aantal wettelijke vermeldingen zoals ons adres en btw-nummer te delen. Je vindt ze hier.

    Meer info

  • Cookies

    Cofidis maakt gebruik van cookies om je zo goed mogelijk te kunnen helpen. Ontdek welke cookies we gebruiken en stel je voorkeuren zelf in.

    Meer info

  • Privacybescherming

    De Centrale voor kredieten aan particulieren, inventariseert alle kredieten die worden afgesloten door particulieren, evenals de wanbetalingen die kunnen gebeuren. Zijn deze gegevens niet correct? Laat ze dan aanpassen.

    Meer info

Welk krediet
kiezen?

Zijn er plannen in gedachten? Wil je jezelf een plezier doen? Onverwachte aankopen?
Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Mijn krediet vinden