Domiciliëring:
hoe werkt het?
Facturen komen vandaag steeds vaker in je elektronische brievenbus terecht, in je mailbox dus. Dat is makkelijk en handig, maar je loopt wel het risico dat je er vroeg of laat eentje vergeet. Gevolg? Mogelijke herinneringskosten en onverwachte moeilijkheden bij het beheren van je budget. Gelukkig kan je er door een eenvoudige bankdomiciliëring voor zorgen dat je facturen altijd netjes op tijd betaald worden. We zetten voor jou alle voordelen op een rijtje en bekijken hoe je ze beheert.
Definitie
Een domiciliëring is een overeenkomst tussen jou en de onderneming of instelling waaraan je een bepaald bedrag verschuldigd bent. Je verleent toestemming aan deze onderneming of instelling om via je bank dit bedrag op een bepaalde datum van je rekening te halen. Domiciliëringen worden meestal gebruikt bij regelmatig terugkomende betalingen zoals kredietaflossingen of maandelijkse abonnementskosten. De onderneming of kredietinstelling moet je eerst een domiciliëringsdocument laten invullen en ondertekenen, daarna regelen zij alle formaliteiten rechtstreeks met jouw bank. De onderneming of kredietorganisatie waaraan je de domiciliëring toekent moet je vooraf op de hoogte brengen van de uitvoeringsdatum.
Automatisch en praktisch
Je hoeft maar één keer toestemming te geven. Vervolgens wordt de betaling automatisch verricht, ofwel elke maand, ofwel op de geplande datum. Je loopt dus op geen enkel moment het risico dat je het vergeet, te laat bent, de post niet opent of een brief kwijtraakt.
Het enige wat je wel moet doen, is rekening houden met het bedrag van je domiciliëringen en erover waken dat er voldoende geld beschikbaar is op je rekening. Een autokrediet, een persoonlijk lening of een krediet voor bepaalde werken hebben vaak een vast maandbedrag, terwijl andere factuurbedragen eventueel van maand tot maand kunnen verschillen (elektriciteit, gas, telefoon...).
Ook in het buitenland met SEPA
SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Dit is de gemeenschappelijke eurobetalingsruimte die 36 landen omvat. Concreet zal binnen dit gebied je betaling worden verwerkt met dezelfde snelheid, veiligheid en onder dezelfde voorwaarden als een betaling in België. Zo kan je een abonnement op een buitenlandse krant, de elektriciteit van je vakantiewoning of het Erasmus-studentenkot makkelijk regelen via domiciliëring.
Kan je een domiciliëring blokkeren of annuleren?
Ja, als consument heb je het recht om een domiciliëring te weigeren of te blokkeren. Bij de meeste bankapps hoef je enkel naar het juiste menu te gaan en even door te klikken om een betaling te blokkeren of te deblokkeren. Je kan dit doen tot een dag voor de betaling moet worden uitgevoerd. Je openstaande rekening en je schuld verdwijnen uiteraard niet zomaar. We raden je daarom aan om in dit geval zeker contact op te nemen met het bedrijf of de organisatie waaraan je de domiciliëring hebt toegestaan en hen op de hoogte te brengen van de reden van je weigering. Tenzij je natuurlijk gewoon een einde wil maken aan de automatische betaling omdat je ze simpelweg niet meer hoeft te betalen (einde abonnement, huur...).
Om een domiciliëring definitief te annuleren, moet je contact opnemen met de schuldeiser (het bedrijf dat je bij de start een volmacht hebt verleend).
Kan je om de terugstorting van een domiciliëring vragen?
De uitvoeringsdatum van de domiciliëring is al verstreken en je hebt een goeie reden om je geld terug te vragen? Ook in dit geval kan je via je online bank of app een verzoek tot terugbetaling indienen. Let op, je maximaal acht weken de tijd na de uitvoeringsdatum van de domiciliëring.
Een domiciliëring is geen doorlopende opdracht
Een doorlopende opdracht is ook een manier om automatisch te betalen. Hierdoor verwarren veel mensen het met een domiciliëring. Het verschil? Een doorlopende opdracht is niet gekoppeld aan een betalingsverzoek van een bedrijf waaraan je toestemming verleent om dit bedrag van je rekening af te houden. Het is eenvoudigweg de automatische betaling van eenzelfde bedrag op terugkerende basis. Het kan een bedrag zijn dat je elke maand spaart, zakgeld, hulp aan familie of iemand die je dierbaar is, de huur van een kot … Het grote verschil is dat je alles zelf beslist en beheert: begin, einde, pauze, dag, bedrag ... Wat een domiciliëring en een doorlopende opdracht wel gemeen hebben, is dat ze je budgetbeheer vergemakkelijken.
Op zoek naar advies voor een gezond budgetbeheer? Onze 200 Cofidis-adviseurs staan altijd voor je klaar.
Welk krediet
kiezen?
Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.
Enkele tips
Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.